همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: سکه دو هزار ریالی از سال 1390 به عنوان سکه رایج مورد بهره گیری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، ‌ مجید صنیعی‌ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص مشخصات پنج سکه جدیدی که توسط بانک مرکزی ضرب شده است ‌افزود:‌ نیاز جامعه به پول ریز دلیل اصلی بهره گیری از این سکه ها است.

وی درباره مشخصات این پنج سکه که در روز هفدهم مردادماه امسال همزمان با روز خبرنگار و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی ازسوی مسوولان این بانک رونمایی شد گفت: تولیدات سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی به مناسبت یادبود پنجاهمین سالگرد تاسیس این بانک شامل پنج قلم سکه در آلیاژهای مختلف است.

وی با بیان آنکه ‌سکه های یادبود با سایر سکه های رایج متفاوت است اظهارداشت:‌ سکه های 250، 500 و 1000 ریالی سکه های رایج موجود در بازار هستند و پایه آلیاژ آن مس،‌نیکل و آلومینیوم است.

به گفته این مقام مسوول سکه 200 تومانی یا 2 هزار ریالی به عنوان اولین قلم از این سکه ها با آلیاژ مس، روی و نیکل و به وزن 6.8 گرم و قطر 26.3 میلیمتر است.

صنیعی در مورد طرح و نقش این سکه گفت: طرح روی سکه 2 هزار ریالی از دو خوشه گندم تشکیل شده که در وسط آن رقم 2 هزارریال نقش بسته و در بالای رقم نوشته جمهوری اسلامی ایران حک شده است. بر روی دیگر این سکه و در وسط تصویر بارگاه امام رضا(ع) قرار دارد که در بالای آن نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حک شده و در زیر آن سال 1389-1339نقش بسته است.

سکه 5 هزار ریالی

وی با بیان اینکه دومین سکه ضرب شده 5 هزار ریالی (500 تومان) با آلیاژ مس، روی و نیکل به وزن 10.1 گرم و قطر 29.3 میلیمتر است تصریح کرد: در وسط این سکه رقم 5 هزار ریال و دو خوشه گندم در اطراف آن حک شده ، ضمن آنکه نوشته جمهوری اسلامی در بالای آن قرار گرفته شده است.

صنیعی اظهارداشت: در طرف دیگر این سکه نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به خط یکی از اساتید برجسته خوشنویسی ایران حک شده است.

وی ادامه داد: در اطراف سکه 5 هزارریالی 50 دایره از کوچک به بزرگ ،نشان دهنده 50 سال قدمت بانک مرکزی، حک شده است و در زیر آن نوشته سال 1389- 1339 حک شده که بیان کننده سال تاسیس و پنجاهمین سال تاسیس این بانک است.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه دو نوع سکه دو و پنج هزار ریالی به صورت محدود ضرب می شود به صورت محدود نیز توزیع خواهد شد و قرار نیست در سال جاری به صورت سکه های رایج از آنها استفاده کرد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با افزوده شدن یک اسکناس درشت به اسکناسهای رایج کشور نیاز به پول خرد نیز افزایش می یابد ‌گفت: بر همین اساس تولید اسکناسهای یک هزار ریالی (100 تومانی) و 500 ریالی (50 تومانی) متوقف و سکه ها جایگزین انها خواهند شد.

به گفته وی به طور طبیعی سکه های پنج هزار ریالی هم در سالهای بعد به جمع سکه های رایج کشور خواهد پیوست.

صنیعی گفت: بر اساس محاسبات بانک مرکزی هم اکنون امکان ضرب سکه 10 هزارریالی ( یک هزار تومانی) در کشور وجود دارد، اما هنوز تصمیمی در مورد این سکه گرفته نشده است.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: هر چند هم اکنون اسکناس در حد ارزش 10 دلار در کشور وجود دارد ، اما بر اساس برآوردهای اولیه می توانیم از اسکناسهای با ارزش 100 دلار نیز بهره گیری کنیم و در آن زمان به طور حتم سکه های 10 هزار ریالی (یک هزار تومانی) نیز خواهیم داشت.

سکه نقره 5 بهار آزادی

وی درباره مشخصات سکه نقره 5 بهار آزادی که توسط بانک مرکزی ضرب می شود گفت: سکه نقره در اندازه 5 بهار آزادی به صورت یادبود پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی با وزن 24.95 گرم و قطر 40 میلیمتر از جنس نقره خالص و در جعبه های نفیسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هر چند این سکه ها به میزان محدودی ضرب می شود، اما می توان آنها را همانند سکه های طلا در بانک کارگشایی ارایه کرد.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک درباره طرح و نقش سکه نقره 5 بهار آزادی نیز اظهارداشت: در مرکز این سکه طرح ساختمان بانک مرکزی و در اطراف آن نیز نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

به گفته وی در زیر طرح ساختمان بانک مرکزی سال تاسیس این بانک به میلادی 1960 ‌ و 2010 میلادی حک شده است.

سکه 2.5 بهار آزادی

صنیعی درباره سکه طلای یادبود در اندازه 2.5 بهار آزادی که به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی ضرب شده است گفت: عیار طلای این سکه همانند سایر سکه های بهار آزادی 900 در هزار است که وزن آن 20.34 گرم و با قطر 30 میلیمتر است که به تعداد محدود و به صورت یادبود است و به میزان وسیع در بازار توزیع نمی شود.

وی ادامه داد: سکه های مذکور به تعداد بسیار اندک ضرب شده و فقط در اختیار بانک مرکزی است و جنبه فروش ندارد.

سکه یک گرمی

وی در خصوص سکه های یک گرمی طلا نیز اظهارداشت:‌ این سکه قرار است همانند سکه های ربع، نیم و تمام بهار آزادی فراگیر شود.

صنیعی تصریح کرد سکه یک گرمی یا اصطلاحا سکه گرمی با وزن 1.01 گرم و قطر تقریبی 13.3 میلیمتر است. عیار سکه گرمی نیز همانند سایر سکه های بهار آزادی رایج در بازار 900 در هزار است.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک در مورد تفاوت سکه یک گرمی با سایر سکه ها گفت: بانک مرکزی این سکه را در بسته بندیهای خاصی امنیتی به میزان نامحدود همانند سایر سکه های طلا به بازار عرضه خواهد کرد.

صنیعی با بیان آنکه ضرب این سکه به دلیل وزن کم آن بسیار مشکل است زیرا باید درهر دو طرف نقوش متفاوتی ضرب شود گفت:‌بر همین اساس برای ضرب این سکه از تکنولوژی خاص استفاده می شود و در یک طرف ‌ان پرتره حضرت امام خمینی(ره) حک شده است.

وی اظهارداشت: در طرف دیگر سکه سه نوشته 'علی علی علی' به صورتی که در سکه های ربع و نیم طراحی شده است ، وجود دارد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی گفت: سال تولید بر روی این سکه ها حک نمی شود و قرار گیری آن در بسته بندی از مهمترین خصایص آن است.

وی در تشریح نکات امنیتی سکه گرمی گفت: در بسته بندی این سکه کاغذ امنیتی دارای 6 مشخصه قرار گرفته است به نحوی که این کاغذ همچون اسکناس دارای واتر مارک مواج بوده، دارای الیاف نامرئی فلورسنتی رنگی همچون اسکناس و جنس آن همانند جنس اسکناس است.

صنیعی در مورد مشخصات چاپی این سکه نیز گفت: آرم بانک مرکزی به رنگ صورتی بر روی آن قرار گرفته اما برای چاپ این آرم از مرکبی به نام مرکب ترمو یا حرارتی استفاده شده است که رنگ صورتی آن با کوچکترین حرارت یا لمس دست و حرارت بدن به تدریج محو می شود و پس از مدتی با سرد شدن، رنگ آن به جای خود بازمی گردد.

وی ادامه داد: ضمنا در طراحی گوشه های بسته بندی سکه گرمی 4 گل ختایی کار شده که وقتی در مقابل نور قرار می گیرد، طرح ناقصی دارد که با همپوشانی طرح پشت آن تکمیل می شود. همچنین گلی در دور سکه کار شده که رنگ آن در بسته بندی سبزرنگ است و پشت آن نیز طرح تکمیلی گل قرار گرفته که در مقابل نور، دو طرح ناقص یکدیگر را کامل می کنند.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک عنوان کرد: در حاشیه دور و بر روی پشت بسته بندی سکه ریز نوشته هایی مشاهده می شود که رنگ آن بر روی طرح چاپی سبز و در پشت به رنگ آبی است که اگر در زیر ذره بین مشاهده شود نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

 وی اضافه کرد: زمینه طرح پشت و روی سکه گرمی آبی است و آرم بانک مرکزی به صورت پراکنده بر روی آن چاپ شده است. برای چاپ آرم بانک مرکزی در این سکه از طراحی خطی با استفاده از مدالین استفاده شده، به این صورت که خطهایی موازی و با زوایای خاص بر روی آن تعبیه شده است.

صنیعی با بیان اینکه سکه های گرمی با طرح پرتره بر روی یک طرف آن در ضرابخانه های سایر کشورها کمتر ضرب می شود، دلیل این امر را مشکل بودن ضرب اینگونه سکه ها با توجه به ضرافت نقشهای آنها عنوان کرد و افزود: ضرب سکه گرمی کار نفیسی است که در ضرابخانه بانک مرکزی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح پشت سکه گرمی با ظرافت خاصی طراحی شده، همچنین پرتره حضرت امام (ره) نیز با تمام ظرافتها بر روی آن تعبیه شده است، گفت: هیچکس انگیزه جعل این سکه ها را پیدا نخواهد کرد، زیرا قادر به ضرب این نقوش نخواهد بود، نکات ریزی در لبه های سکه کار شده که هیچ ماشین یا دستگاهی قادر به تعبیه نیست.

ساماندهی بسته بندی سکه ها

وی با تاکید بر اینکه سکه گرمی همچون سایر سکه های طلای رایج در بازار توزیع خواهد شد، از برنامه ای برای ساماندهی وضعیت بسته بندی سکه های طلای ربع، نیم و یک بهار آزادی رایج در بازار خبرداد و گفت: بر این اساس این سکه ها در بسته بندیهای امنیتی و شکیل وارد بازار می شود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با بیان اینکه بسته بندیهای سکه گرمی در مورد سایر سکه های بهارآزادی نیز اعمال خواهد شد گفت: همچنین 6 نکته امنیتی به کار رفته در بسته بندی سکه گرمی در سایر سکه ها نیز اجرایی خواهد شد. هر سال نیز سکه ها با بسته بندی بهتری در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته یک مورد دیگر امنیتی در بسته بندی سکه های گرمی وجود دارد که آن شماره سریالی است که به عنوان شناسنامه تولید سکه ها که روز و زمان تولید آن مشخص است، بر روی سکه درج می شود. مرکب چاپ سریال نیز فلورسنتی است که زیر لامپ uv تبدیل به رنگ نارنجی می شود.

صنیعی در مورد قیمت سکه گرمی نیز عنوان کرد: قیمت سکه تابعی از قیمت طلای جهانی و به روز خواهد بود و سکه گرمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته وی ‌جنس کاغذ بسته بندی سکه های گرمی از پنبه و ابعاد بسته بندی نیز 55 در 95 میلی متر است.

صنیعی ابراز امیدورای کرد این سکه ها در آینده ای نزدیک و با افزایش میزان تولید قابل ارایه در بازار شود.

وی گفت: بر اساس گزارشهای دریافتی برخی از سکه هایی که در بسته بندیها ارایه می شود در زمان فروش با مشکلاتی مواجه شده به نحوی که آدرس فروشنده و یا تلفن درج شده بر روی آن قلابی بوده است.

وی با اشاره به وجود سکه های کم وزن در بازار گفت: هر چند این سکه ها با عیار 750 گرم فروخته می شوند ، اما برخی از سکه ها دارای عیار مذکور نیست و مشکلاتی را برای خریداران ایجاد کرده است ضمن آنکه بسته بندی آنها نیز مطلوب نیست.

صنیعی اظهارداشت: بانک مرکزی در ضرب این سکه ها ظرافت هایی را در محاسن ، چشم ، تخم چشم و عمامه حضرت امام خمینی(ره ) در نظر گرفته که امکان ایجاد آنها با تجهیزات موجود دربازار نیست.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: در صورتی که بسته بندی جدید سکه ها آغاز شود ، دیگر امکان ندارد سکه ای خارج از بسته بندی به بازار ارایه شود.

وی شماره گذاری سکه های گرمی را از ویژگی های آن دانست و افزود: بر همین اساس افراد می توانند آن را به راحتی فروخته و یا تبادل کنند.

صنیعی در باره حذف تاریخ و سال از سایر سکه های طلا ‌گفت: هرچند بانک مرکزی در این خصوص جمع بندیهایی را داشته اما این امر هنوز در دست بررسی است، زیرا سکه هایی که در سال های متفاوت ضرب می شوند دارای عیار یکسانی هستند و تنها کیفیت آنها بهبود یافته است.

وی با بیان آنکه بخش خصوصی برای تولید زیور آلات و طلا می توانند با یکدیگر رقابت کنند ، گفت: بانک مرکزی تنها وظیفه ساماندهی و نظم در بازار سکه را به عهده دارد به نحوی که ایجاد نظم در قیمت سکه نیز به عهده این بانک است .

صنیعی افزود: قیمت سکه تنها با اختلاف زمانی یک ساعته نسبت به بازارهای جهانی تعیین می شود، ضمن آنکه بانک مرکزی در زمان افزایش قیمتها برای به تعادل رسیدن ان روزهای حراج سکه و حتی میزان آن را افزایش می دهد.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به سکه های پارسیان ‌گفت:‌ ازآنجایی که تنها بر روی یک طرف این سکه نقش حک شده است آنها حکم پلاک را دارند در حالی که نقوش باید بر دو طرف سکه ها حک شود.

وی تصریح کرد ‌برای جلوگیری از سودا گری باید سکه ها را با کیفیت بالاتر به بازار ارایه کنیم، ضمن آنکه سکه های غیر بانکی جعلی هستند.

امحای اسکناس

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی اظهارداشت: سالانه حدود 800 میلیون قطعه اسکناس در کشور امحا می شود که هزینه امحای هر کدام نیز حدود 300 ریال( 30 تومان) است.

وی با بیان آنکه ‌هر اسکناس دارای عمری محدودی است گفت: اسکناسها به طور عام حدود سه تا چهار سال در گردش هستند و میانگین عمر اسکناسهای درشت در کشور پنج سال و اسکناسهای ریز دو سال است که البته روند بهره گیری اسکناس در سایر کشور ها نیز همین منوال است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان بهره گیری از بانکداری الکترونیکی در کشور افزایش یافته و از چهار به 24 درصد رسیده است می توان مدت زمان استفاده از اسکناس را افزایش داد.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان آنکه جنس اسکناس ها در کشور از مرغوب ترین نوع پنبه است، افزود: هم اکنون اسکناس 100، 200 ، و 500 ریالی در بانک مرکزی تولید نمی شود و ضرب سکه های 500 ریالی (50 تومان) و یک هزار ریالی(100 تومانی) در دستور کار است.

کد خبر 114698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز