گروه اقتصادی: زمزمه بازنگری در نرخ سود بانکی جدی شد؛ از یک سو رئیس‌کل بانک مرکزی از بررسی دوباره نرخ سود، پس از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها بسته به میزان تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌ها خبر می‌دهد و از سوی دیگر از مجلس هم خبر می‌رسد که برخی به‌دنبال حذف نرخ سود مقطوع از سپرده‌ها و تسهیلات بانکی هستند.

magnifier

به گزارش همشهری، این احتمال وجود دارد که به‌دلیل افزایش نرخ تورم در اثر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها شورای پول و اعتبار به افزایش همزمان نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها رای دهد، هرچند تصمیم این شورا در نهایت باید در کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت نهایی و مصوب شود.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آزاد کردن نرخ سود پس از هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: انتقاداتی به ما می‌شد که با توجه به کاهش نرخ تورم باید نرخ سود هم پایین بیاید. او تصریح کرد: ما منتظریم تا ببینیم در این چند ماه، هدفمندکردن یارانه‌ها چه تاثیری بر قیمت‌ها می‌گذارد و اگر تورم بالا رفت چه کاری انجام بدهیم چون اگر تورم باشد و ما نرخ‌ها را تک‌رقمی کنیم بسیاری از پول‌ها از بانک‌ها فرار می‌کنند و به سمت بازار غیرمتشکل پول می‌روند یا نزول خواری رواج پیدا می‌کند.

بهمنی تاکید کرد: امیدواریم زمانی برسد تا نرخ‌ها، آزاد و در بازار رقابتی تعیین شود چون این یک امر علمی است اما حالا و با توجه به شرایط موجود باید واقعیت‌ها را با مسائل علمی تلفیق کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی، درباره آزاد کردن نرخ سود تسهیلات و مزایا و معایب آن اظهار کرد: کاری که ما در سال گذشته و امسال دنبال کردیم، تحت پوشش قرار دادن تمام مؤسسات اعتباری بود تا همگان تسهیلات را با یک نرخ سود ارائه کنند. او افزود: اینکه ما رقابت را در زمینه سود نگذاریم باعث می‌شود تا قیمت تمام‌شده پول پایین بیاید.

مقاومت بانک‌ها در برابر کاهش نرخ سود

اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سؤالی درباره علت حرکت سیستم بانکی از عقود مبادله‌ای به سمت عقود مشارکتی با بیان اینکه دلیل این رفتار بانک‌ها کاهش نرخ سود عقود مبادله‌ای است، خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه چهارم توسعه نرخ سود عقود مبادله‌ای تا پایان برنامه باید تک رقمی می‌شد اما مقاومت سیستم بانکی در برابر کاهش نرخ سود و افزایش سهم عقود مشارکتی در پرداخت تسهیلات بانکی موجب توقف کاهش نرخ سود عقود مبادله‌ای شد.

به گزارش فارس، پیمان فروزش درخصوص نظر برخی کارشناسان و مسئولان مبنی بر کمبود منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید، ضمن تأیید این مسئله با بیان اینکه کمبود منابع نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای عدم‌اختصاص تسهیلات به بخش تولید باشد، گفت: درصورتی‌که تولید در اولویت پرداخت تسهیلات قرار گیرد منابع موجود تا حدود زیادی پاسخگوی نیاز‌های تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

حذف نرخ سود ثابت از سیستم بانکی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طبق اصول بانکداری اسلامی نرخ سود براساس بازدهی هر پروژه تعیین می‌شود، گفت: مجلس در تلاش است تا در قالب طرح تحول نظام بانکی نرخ سود مقطوع را از سپرده‌ها و تسهیلات بانکی حذف کند. پیمان فروزش با بیان اینکه طبق بانکداری بدون ربا بانک باید در پایان هر دوره مالی براساس سود مجموع سرمایه‌گذاری‌ها به سپرده‌گذاران سود بپردازد، اظهار داشت: در اقتصاد اسلامی بانک با استفاده از کارمزد خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، کسب درآمد می‌کند.

وی افزود: با وجود این در شرایط فعلی بانک‌ها بخش عمده‌ای از سود عملکرد خود را از طریق پرداخت تسهیلات به دست می‌آورند که این روش با روح بانکداری اسلامی همخوانی ندارد.

کد خبر 115131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز