سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: نگهداری نامناسب اسکناس سالانه دستکم 170 میلیارد ریال به کشور زیان می‌رساند.

مجید صنیعی درمصاحبه با خبرنگارواحد مرکزی خبر، میانگین هزینه تولید هر برگ اسکناس را حدود 300 ریال اعلام کرد و گفت: پارسال حدود 850 میلیون قطعه انواع اسکناس به علت فرسودگی، نابود شد که اگر هزینه تولید هر برگ را 200 ریال لحاظ کنیم حدود 170 میلیارد ریال می‌شود.

وی افزود: کاغذ اسکناس‌های تولیدی ایران جزو بهترین و دارای درجه بالای استاندارهای جهانی است اما میانگین عمر اسکناس در ایران به ویژه برای اسکناس‌های با ارزش اسمی کمتر (ریز) حدود دو سال است در حالی که در کشورهای توسعه یافته به هشت سال می‌رسد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: خوشبختانه با ترویج بانکداری الکترونیک در کشور و افزایش تراکنش‌ها از چهار درصد به 24 درصد و چاپ پول‌های درشت تر عمر اسکناس در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود یافته است.

وی افزود‌: سرانه اسکناس نیز از 118 برگ به 100 برگ به ازای هر نفر کاهش یافته اما با استاندارهای جهانی که سرانه اسکناس‌ها حدود 15 تا 25 برگ است، فاصله داریم.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی یکی از علت‌های کوتاهی عمر اسکناس در کشور را نداشتن پول با ارزش اسمی بالاتر یا پول درشت عنوان کرد و افزود: این موضوع با انتشار اسکناس‌های 100 هزار ریالی اندکی بهبود یافته است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید به فکر تولید اسکناس‌های 500 هزار ریالی و یک میلیون ریالی باشیم.

وی با بیان اینکه انتشار این اسکناس‌ها در سال‌های اینده دردستور کار بانک مرکزی خواهد بود، اظهار داشت: پول ریز موجب شده است حجم اسکناس و گردش آن زیاد باشد و جای پول درشت را پر کند و همین موضوع علاوه بر افزایش سرعت فرسودگی، هزینه‌های تبادل پول و جابجایی آن را افزایش داده است.

صنیعی، جایگزین کردن سکه با اسکناس‌های با ارزش اسمی کمتر را یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس‌های جایگزین اسکناس‌های فرسوده دانست و گفت: به همین علت انتشار اسکناس‌های 100 ؛‌ 200 ؛ 500 و هزار ریالی متوقف و جای آنها سکه ضرب شده است.

وی افزود: اگرچه سکه های 2000 و 5000 ریالی که بتازگی در بانک مرکزی رونمایی شد سکه‌های یادبود و به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی ضرب شده است اما پیش بینی می‌شود از سال آینده سکه‌های 2000 ریالی به تدریج جایگزین اسکناس‌های دوهزار ریالی شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: با ورود اسکناس درشت تر، سکه‌های 5000 ریالی نیز وارد چرخه پولی کشور خواهد شد.

کد خبر 114713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز