همشهری آنلاین: وزیر نفت با اشاره به تلاش همه جانبه وزارت نفت برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه، تصریح کرد: با فعال شدن همه فازهای پارس جنوبی سالانه بیش از 100 میلیارد دلار درآمد حاصل می‌شود و در پایان برنامه پنجم تولید گاز کشور به روزانه 1.1 میلیارد مترمکعب خواهد رسید

سید مسعود میرکاظمی

به گزارش شانا، سید مسعود میر کاظمی در نخستین همایش حقوقی صنعت نفت با تاکید بر این که صنعت نفت همواره نیازمند توسعه و سرمایه گذاری است، افزود: امور حقوقی باید بستر لازم را برای جذب این منابع و سایر منابع مورد نیاز پروژه‌ها فراهم کند و ریسک آنها را کاهش دهد.

وزیر نفت با بیان این که هم‌اکنون بهره‌گیری از منابع داخلی به تنهایی پاسخگوی توسعه اقتصادی در صنعت نفت نیست، یادآور شد: بر این منظور به جذب منابع مالی از بیرون صنعت نفت، یعنی از سایر منابع داخل و خارج کشور، نیاز است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون حجم گسترده‌ای فعالیت در صنعت نفت وجود دارد که باید برای تأمین منابع  مالی آن از راه و روش‌های مختلف، تلاش کرد.

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت جذب منابع مالی از بیرون صنعت نفت گفت: امور حقوقی، بستر لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی خواهان مشارکت در پروژه‌های صنعت نفت را فراهم کند.

فاینانس پروژه‌های صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی

وزیر نفت با تأکید بر این که بسیاری از پروژه‌های داخلی را می‌توان از طریق شرکت‌های داخلی فاینانس کرد، افزود: بسیاری از شرکت‌های ایرانی حاضرند با مشارکت در اجرای بخشی از پروژه‌ها، منابع مالی مورد نیاز آن را نیز تأمین کنند که تا کنون اقدام‌های موفقی در این زمینه شده است.

میرکاظمی تصریح کرد: با سامان‌دهی به منابع کوچک و بزرگ شرکت‌های داخلی خواهان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف کشور، می‌توان 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در طول برنامه پنجم را در بالا و پایین دست صنعت نفت تأمین کرد.

وی یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های ایرانی در سه دهه اخیر پروژه‌های مختلفی در صنعت نفت کشور اجرا کرده و از منافع و ارزش افزوده آن بهره‌منده شده‌اند، بر این اساس منابع مالی چشمگیری در اختیار شرکت‌های ایرانی است که باید در خود صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود، خود شرکت‌های ایرانی نیز با این برنامه موافق هستند ولی تا کنون از آنها خواسته نشده است.

ضرورت پشتیبانی امور حقوقی از مدیران در توسعه میدان های مشترک

وزیر نفت تأکید کرد: بر همین اساس بخش‌های حقوقی و قراردادی شرکت‌های مختلف زیرمجموعه وزارت نفت باید تلاش کنند تا از مدیران بخش‌های مختلف در اجرای پروژه‌های تعریف شده به ویژه در حوزه میدان‌های مشترک، پشتیبانی کنند.

وی، از فعال شدن تمام پروژه‌های صنعت نفت تا پایان امسال خبر داد و اظهار داشت: همه طرح‌های توسعه فازهای پارس جنوبی نهایی و برخی از آنها عملیاتی شده‌اند و به‌زودی باقی آنها نیز فعال می‌شوند.

میرکاظمی با تأکید بر این که شتاب‌بخشی به توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی کشور در اولویت برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد، خاطرنشان ساخت که هرگز نباید از توسعه این میدان‌ها غافل شد.

جذب منابع پروژه‌ها وظیفه اصلی مدیران نفتی است

 وزیر نفت تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی مدیران و شرکت‌های تولیدی، جذب و تأمین منابع مورد نیاز اجرای پروژه‌های تعریف شده در حوزه فعالیتی آنها است.

به گفته میرکاظمی، پشتیبانی امور حقوقی شرکت‌ها از مدیران، ریسک آنها را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا مدیران در تعامل‌ها، مذاکره‌ها و نشست‌ها، با توان بیشتری برای جذب منابع اقدام کنند تا پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو نشوند.

وزیر نفت با تأکید بر فرهنگ‌سازی تأمین منابع همزمان با تعریف پروژه‌ها در میان مدیران نفتی یادآور شد: همه مدیران و شرکت‌های نفتی مکلف به بررسی منابع مورد نیاز پروژه های تعریف شده و اولویت‌دار مجموعه خود هستند.

برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان امور حقوقی

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح دانش و توانمندی کارکنان کنونی امور حقوقی صنعت نفت از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت یادآور شد: هر کارمند نفت باید سالانه 150 ساعت آموزش حین خدمت بگذراند.

وی همچنین در باره توسعه دانش در حوزه حقوقی صنعت نفت، از امور حقوقی خواست تا از تمام کارشناسان و متخصصان حقوقی و مراکز علمی و پژوهشی این حوزه سراسر کشور برای مشارکت، مشورت و مشاوره استفاده کند.

ضرورت پیاده‌سازی نظام بهبود مستمر در صنعت نفت

 وزیر نفت با تأکید بر ضرورت حرکت به سوی پیاده‌سازی نظام بهبود مستمر در صنعت نفت گفت: روش‌های گذشته، امروز پاسخگوی نیازها نیست؛ از این رو ضوابط، قوانین و آیین‌نامه‌ها باید متناسب و منطبق بر شرایط و نیازهای روز باشد.

وی تأکید کرد: بر این اساس به‌طور قطع، برنامه صنعت نفت در آینده، تنها بر فعالیت در داخل کشور متمرکز نیست؛ از این رو برای ورود به بازارهای بین‌المللی، به پشتیبانی توانمند امور حقوقی نیاز است که این مجموعه باید خود را بر اساس این برنامه ارتقا دهد.

 تأکید وزیر نفت بر اجرای نظام پیشگیری در امور حقوقی

 وزیر نفت با تأکید بر اجرای نظام پیشگیری از سوی امور حقوقی شرکت‌های نفتی در حوزه‌های مختلف صنعت نفت یادآور شد: مدیران حقوقی باید تمام مشکلات موجود در شرکت‌ها را به ویژه در زمینه توسعه رصد، تحلیل و راهکار مناسب برای پیشگیری از مشکلات را ارائه کنند.

 وی افزود: مدیران حقوقی باید نظام پیشگیری را در حوزه‌های مختلف قوانین، آیین‌نامه‌ها، ضابطه‌ها، مناقصه‌ها، مزایده‌ها، تحصیل اراضی، دعاوی حقوقی و ...  دنبال کنند.

 ضرورت توانمندسازی امور حقوقی صنعت نفت در محاکم قضایی

وزیر نفت با تأکید بر حضور توانمند امور حقوقی وزارت نفت در محاکم قضایی گفت: این سازمان باید در حوزه‌های مختلف صنعت نفت چابک شود، امور حقوقی باید سامانه‌ای ایجاد کند که تمام امور از طریق آن قابل رصد و پیگیری باشد.

میرکاظمی، ارتقای بخش حقوقی را از جمله امور پراهمیت پس از نظام پیشگیری در حوزه حقوقی خواند و یادآور شد: بر همین اساس امور حقوقی موظف است برای این منظور برنامه‌ریزی کرده و پیشنهادهایی رائه کند تا در طول سه چهار سال آینده عملی شود.

 به گزارش شانا، نخستین همایش حقوقی صنعت نفت سه شنبه 19 مرداد با حضور معاون امور حقوقی رئیس جمهوری، وزیر نفت، جمعی از معاونان وزارت نفت و مدیران و کارشناسان امور حقوقی صنعت نفت برگزار شد.

کد خبر 113855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز