همشهری آنلاین: یک مقام مسئول از شکسته شدن انحصار شرکت‌های توتال فرانسه، شل انگلیس و انی ایتالیا در عملیات جوش فازهای پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد: ایران در صنعت جوش به ویژه در توسعه فازهای جنوبی به خودکفایی کامل دست یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، امید رضایی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به خودکفایی کامل ایران در انجام مراحل عملیات، تست، بازرسی و آموزش صنعت جوش به ویژه در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر تمامی مراحل زنجیری جوش در فاز های جدید پارس جنوبی همچون ضمن توسعه فازهای 13، 14، 17، 18 و 19 پارس جنوبی توسط متخصصان و کارشناسان داخلی انجام می‌شود.

معاون فنی مرکز پژوهش مهندسی جوش ایران با اعلام اینکه تا پیش از حضور شرکت‌های ایرانی تمامی مراحل عملیات، تست و بازرسی فنی جوش در فازهای پارس جنوبی توسط شرکت‌های بزرگ خارجی همچون توتال فرانسه، شل انگلس و انی ایتالیا انجام می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر با وجود افزایش فشارها و تحریم های بین المللی تمامی این مراحل توسط شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی انجام می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی صنعت جوش به عنوان زیربنایی ترین فعالیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با انتقال دانش فنی در مرز خودکفایی کامل قرار دارد، بیان کرد: به منظور انتقال دانش و تکنولوژی های روز صنعت جوش، همکاری های علمی و پژوهشی را با موسسات معتبر جهان از کشورهایی همچون آمریکا، انگلستان، اتریش، آلمان و برخی کشورهای آسیایی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با باین اینکه هم اکنون علاوه بر انجام تست و بازرسی، جوش در آزمایشگاه‌ها و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی نفت امکان انجام این عملیات پیچیده در پروژه های فراساحلی و دریایی هم وجود دارد بیان کرد: با توجه به آموزش و تربیت نیروی انسانی بسیار متخصص پیش بینی می شود به زودی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به برخی از کشورهای همسایه همچون عراق، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان آغاز خواهد شد.

رضایی با اعلام اینکه در شرایط فعلی انحصار شرکت های چند ملیتی نفت و گاز جهان در صنعت جوش کشور به طور کامل شکسته شده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر خودکفایی و صرفه جویی در درآمدهای ارزی، هزینه‌های عملیات جوش تست و بازرسی جوش با تریبت نیروی انسانی متخصص ایرانی کاهش یافته است.

معاون فنی مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران در پایان با اشاره به کاهش تعداد جوشکاران آسیایی به ویژه از کشورهای هند و فیلیپین در فازهای پارس جنوبی، خاطر نشان کرد: برگزاری آزمون‌های منظم نشان می‌دهد که هم اکنون صنعت نفت کشور برای توسعه فازهای پارس جنوبی بیش از 500 جوشکار حرفه‌ای و متخصص در اختیار دارد.

کد خبر 209797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز