با گذشت 845 روز از افتتاح پالایشگاه‌های فاز 9 و 10 پارس جنوبی 75 درصد چاه‌های این‌دو فاز هنوز قادر به استخراج گاز از مخزن مشترک نیستند که این تاخیر تاکنون بیش از 6میلیارد دلار عدم‌النفع نصیب اقتصاد کشور کرده است.

pars

به گزارش مهر، پالایشگاه‌های فاز 9 و 10 میدان پارس جنوبی، اسفند ماه 1387 پس از صرف میلیاردها تومان تبلیغات به طور رسمی افتتاح شد و مقرر شده بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخش فراساحلی و چاه‌های دریایی این دو فاز مشترک با قطر هم راه اندازی شوند. در طرح توسعه فاز 9 و 10 پارس جنوبی، حفاری 24 حلقه چاه گازی برنامه‌ریزی شد و قرار بود با تکمیل و راه‌اندازی این تعداد چاه دریایی، روزانه 50میلیون مترمکعب‌ گاز ترش از پارس جنوبی استخراج و برای شیرین سازی به پالایشگاه‌های ساحلی ارسال شود.

با وجود آماده بودن پالایشگاه‌های خشکی فاز 9 و 10 پارس جنوبی در زمستان سال 1387 اما به دلیل توقیف کشتی حامل تجهیزات سرچاهی و درون چاهی این پروژه، عملا امکان افتتاح رسمی این پروژه 5میلیارد دلاری وجود نداشت اما مسئولان وقت با وجود آماده‌نبودن چاه‌ها، اقدام به افتتاح نمایشی این فازها کردند. در مراسم افتتاح این پروژه در عسلویه، مسئولان وقت وزارت نفت وعده دادند که تا شهریور ماه سال‌1388 چاه‌های این دو فاز مشترک گازی راه‌اندازی می‌شود اما در نهایت، اردیبهشت ماه سال 1389 ابتدا 4چاه و سپس آذر سال گذشته 3چاه راه‌اندازی شد.

در شرایط فعلی بر اساس اعلام مسئولان شرکت نفت و گاز پارس روزانه 18میلیون متر مکعب گاز طبیعی از چاه‌های فاز 9 پارس‌جنوبی استخراج می‌شود و این در حالی است که 16 حلقه چاه گاز ایران در خلیج فارس بدون استفاده باقی مانده است.بر اساس این گزارش، با یک محاسبه ساده تاخیر در راه اندازی هر فاز پارس جنوبی روزانه 9میلیون دلار، ماهانه 270میلیون دلار و سالانه حدود3.3میلیارد دلار در پایین‌ترین وضع، زیان را نصیب اقتصاد ملی می‌کند و از این رو در بهترین شرایط تاکنون عدم راه‌اندازی 16حلقه چاه فاز 9 و 10 پارس جنوبی حدود 6 میلیارد دلار زیان را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورده است.

کد خبر 139696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز