همشهری آنلاین: عملیات اجرایی ساخت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در مجاورت فازهای 9 و 10 پارس جنوبی با انجام عملیات خاکی شامل خاکبراری و تسطیح زمین، آغاز شد.

ساخت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی

مدیر پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در گفت وگو با خبرنگار شانا در عسلویه افزود: هم اکنون ده ها دستگاه ماشین آلات سنگین شامل لودر، بلدوزر، کمپرسی، غلطک، تانکر آبرسانی و گریدر در محل مورد نظر مشغول خاکبرداری و تسطیح حدود 170 هکتار زمین متعلق به دو فاز یاده شده، می باشند.

علی نورزاد، سرمایه مورد نیاز برای توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را حدود 5/4 میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: از زمان امضای قرارداد، دریافت پیش پرداخت و تحویل زمین به پیمانکار از سوی کارفرما، 40 ماه زمان با شرط تولید اولیه گاز در پایان ماه سی و پنجم (35) برای توسعه این فازها در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: هدف از طرح توسعه فازهای 20 و 21 میدان پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برای تزریق به شبکه سراسری، 77 هزار بشکه مایعات گازی برای، 400 تن گوگرد برای صادرات و سالانه 1/1 میلیون تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

نورزاد یادآور شد:  محاسبه های انجام شده نشان می دهد؛ با توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی سالانه 6 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد؛ همچنین برآوردها نشان می دهد که این میزان گاز روزانه جایگزین 50 میلیون لیتر فرآورده نفتی شود که ارزش آن برابر 8 هزار میلیون دلار در سال خواهد بود.

وی گفت: تاسیسات دریایی این 2 فاز شامل 2 سکوی مستقل هر یک مجهز به 11 حلقه چاه برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز، دو واحد تفکیک کننده سه فازه برای جدا سازی آب، تصفیه کننده آب های آلوده به مواد نفتی قبل از تخلیه به دریا و سکوی مشعل در فاصله 170 متری از سکوی اصلی برای تخلیه اضطراری است.

نورزاد افزود: اجرای دو خط لوله 32 اینچی هر یک به طول تقریبی 125 کیلومتر برای انتقال گاز و میعانات گازی از سکوهای دریایی به پالایشگاه های ساحلی طرح توسعه فازهای 20 و 21،  بخش دیگری از تاسیسات فراساحل این طرح را شامل می شود.

مدیر پروژه فازهای 20 و 21 ادامه داد: همچنین ساخت سیلاب گیر، 6 واحد احیای مواد شیمیایی، 2 واحد اصلی جداسازی سیال دریافتی از سکوها، 4 واحد شیرین سازی، نم زدایی، تبرید گاز، 2 واحد جداسازی گاز مایع ال.ان.جی، 6 دستگاه توربو کمپرسور گاز، 4 واحد بازیافت گوگرد از گازهای اسیدی از دیگر تاسیسات پالایشگاهی موجود در فازهای 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی است.

نورزاد در مورد اقدامات انجام شده برای خرید تجهیزات مورد نیاز ساخت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: فعالیت های مهندسی خرید آغاز شده و مدارک درخواست سفارش برخی از اقلام نیز تهیه شده است؛ ضمن این که جلسات و نشست های متعددی بین سازندگان و پیمانکاران طرح برگزار شده است.

وی پیش بینی کرد؛ عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین در 6 ماه آینده پایان یابد و پس از انجام این عملیات، مراحل نصب و ساخت سازه ها و تجهیزات فازهای 20 و 21 با حضور توانمندان ایرانی آغاز شود.

کد خبر 115919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز