همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت پتروپارس از بهره برداری کامل و صددرصد توسعه مراحل 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی خبر داد.

غلامرضا منوچهری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: هم اکنون از مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی، روزانه 104 میلیون متر مکعب گاز ترش به میدان نفتی آغاجاری در استان خوزستان تزریق می‌شود.

وی افزود: همچنین از مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی، روزانه 120 هزار بشکه کاندنسیت (میعانات گازی) و 4 هزار و 750 تن LPG (پروپان و بوتان) تولید و صادر می‌شود.

منوچهری تصریح کرد: میزان تولید و برداشت فرآورده‌های مختلف از مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی، معادل 6 درصد کل ظرفیت تولید منابع هیدورکربوری و 12 درصد کل ظرفیت گازی کشور است.

وی گفت: در حال حاضر گاز دو مرحله از مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی به صورت موقت برای تغذیه و شیرین سازی گاز به مراحل 9 و 10 تزریق می‌شود.

مدیر عامل شرکت پتروپارس کل هزینه توسعه مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی را 4 میلیارد و 350 میلیون دلار برشمرد و گفت: یک میلیارد دلار برای احداث خط لوله از عسلویه به میدان آغاجاری و 450 میلیون دلار برای خرید تاسیسات تزریق گاز به چاه‌های قدیمی نفت این میدان هزینه شده است.

منوچهری با بیان اینکه تامین مالی توسعه مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی به روش بیع متقابل بوده است، افزود: احداث سه خط لوله به قطر 32 اینچ از دریا به عسلویه، حفر 30 حلقه چاه، سکوها، پایه سکوها و پالایشگاه خشکی در منطقه عسلویه نیز 2 میلیارد و 900 میلیون دلار هزینه در بر داشته است.

کد خبر 93716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز