همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد حدود ۵ میلیارد دلاری با شرکت نفتی توتال فرانسه تا پایان سال خبر داد.

سیف‌الله جشن‌ساز در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با بیان این که توتال هیچگاه مذاکره و ارتباطش را با ما قطع نکرده بود، گفت: عمده این مذاکرات روی فاز ۱۱ پارس جنوبی بوده که هم اکنون در حال به نتیجه رسیدن است.

وی با بیان اینکه این مذاکرات تا پایان سال تبدیل به قرارداد می‌شود، افزود: بر اساس این قرارداد شرکت نفتی توتال فرانسه در بخش بالادستی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و در بخش پایین دستی ساخت کارخانه ال ان جی (تولید گاز طبیعی مایع شده) را به عهده خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت‌های هلندی-انگلیسی شل و رپسول اسپانیا نیز برای مذاکره جدید با ایران پا پیش گذاشته‌اند گفت: هم اکنون شرکت نفتی انی (ENI) ایتالیا در حال مذاکره فعال بر سر فاز ۳ میدان نفتی دارخوین است.

جشن‌ساز افزود: مذاکره با انی تا پایان سال یا اوایل سال آینده تبدیل به قرار داد خواهد شد.

وی همچنین از آغاز مذاکرات گازی با شرکت ای اون آلمان ( e.ON ) خبر داد و افزود: این شرکت یکی از غول‌های تجارت گاز در قاره سبز و دارنده رتبه نخست در سال گذشته است.

جشن‌ساز گفت: هدف نخست شرکت ای اون آلمان سرمایه‌گذاری در طرح ایران ال ان جی (تولید گاز طبیعی مایع شده) و بعد سرمایه‌گذاری در سایر میادین گازی ایران است.

وی با بیان اینکه شرکت آلمانی به دنبال یک منبع گازی مطمئن برای اروپاست، گفت: دیروز (سه‌شنبه) با مسئولان این شرکت در این‌باره جلسه‌ای داشتیم و امروز هم آنها از تاسیسات میدان عظیم گازی پارس جنوبی در عسلویه بازدید می‌کنند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درباره خط لوله نوبوکو (صادرات گاز قفقاز و خاورمیانه به اروپا) نیز گفت: دعوت نکردن ایران به نشست نوبوکو در بوداپست مجارستان یک کار سیاسی بود.

جشن‌ساز هرگونه طرح صادرات گاز به اروپا بدون حضور ایران را محکوم به شکست عنوان کرد و گفت: اگر هم طرح نوبوکو بدون ما اجرایی شود، هیچ لطمه ای به مسیر رشد صنعت گاز ایران و حضور در بازارهای بین‌المللی وارد نخواهد شد.

وی درباره کرسنت (صادرات گاز ایران به امارات) افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران خواستار این است که طرف اماراتی به تعهدات خود (همان شروط قرارداد و نه فقط قیمت  عمل کند.

۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نفتی در برنامه پنجم

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با دعوت از کارشناسان اقتصادی برای دادن مشاوره گفت: در برنامه پنجم توسعه نیازمند ۱۵۰ میلیارد دلار برای تامین مالی طرح‌های صنعت نفت هستیم.

سیف‌الله جشن‌ساز با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف سند چشم‌‌انداز ۲۰ ساله، ۳ برنامه ۵ ساله پیش رو داریم، افزود: اگر می‌خواهیم به اهداف برسیم، باید در نخستین برنامه ۵ساله (برنامه پنجم توسعه) سرمایه‌گذاری خوبی در بخش صنعت نفت صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، از نخبگان و اهالی اقتصاد ایران می‌خواهیم در این امر مهم و خطیر به ما مشاوره دهند.

جشن‌ساز اظهار داشت: هم اکنون گروه‌های مختلف مشغول کار و تدوین جزئیات برنامه پنجم توسعه در بخش صنعت نفت هستند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از شناسایی دو هدف اکتشافی گاز در خراسان خبر داد و افزود: پس از عملیات لرزه‌نگاری در منطقه خراسان، به دو هدف اکتشافی گاز دست یافتیم.

جشن‌ساز با بیان اینکه برخی خبرگزاری‌ها به غلط خبر از کشف دو میدان و ذخیره گازی داده‌اند گفت: جزئیات این دو هدف اکتشافی، پس از مطالعه، کار اکتشافی و حفاری بر روی آنها، اعلام خواهد شد.

کد خبر 75560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز