همشهری‌آنلاین: مراحل 9 و 10 توسعه میدان گازی پارس جنوبی امروز جمعه با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری و وزیران نفت و صنایع و معادن به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، رییس جمهوری امروز برای افتتاح مراحل 9 و 10 مراحل پارس جنوبی وارد منطقه پارس جنوبی شد.

گفتنی است با بهره برداری از پالایشگاه مراحل 9 و 10 توسعه میدان پارس جنوبی حدود 65 درصد از کل بخش بالادستی و پایین دستی این مراحل تکمیل می شود.

تولیدات پالایشگاه مراحل 9 و 10 توسعه میدان پارس جنوبی که در زمان حاضر گاز مراحل
شش تا هشت این میدان را دریافت می کنند، روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی در روز، 2900 تن گاز مایع در سال و 2900 تن اتان و 400 تن گوگرد در سال است.

درآمد سالانه این تولیدات یک میلیارد و 300 میلیون دلار است که این درآمد با احتساب هر متر مکعب گازطبیعی 8 سنت، هر بشکه میعانات گازی 400 دلار، هر تن گاز مایع 500 دلار، هر تن اتان 400 دلار برآورد شده است.

هزینه سرمایه گذاری حدود 4 میلیارد دلاری این طرح در سه سال و نیم برگشت داده می شود.

بنابر این گزارش رییس جمهوری بهمن ماه امسال نیز مجتمع پتروشیمی جم بزرگترین تولیدکننده الفین جهان را با ظرفیت تولید یک میلیون و 321 هزار تن اتیلن در سال افتتاح کرد.
این طرح با هدف افزایش درآمد مالی کشور، توسعه صادرات و محصولات پلیمری و افزایش سهم ایران در بازار جهانی، استفاده بهینه از منابع نفت و گاز کشور، ارتقای دانش فنی و افزایش توان تولید داخل کشور احداث شده است.

مراحل 8،7،6 پارس جنوبی پاییز امسال تکمیل شد و به بهره برداری رسید و مراحل 9 و 10 توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز امروز به بهره برداری می رسد.

بهره گیری از توان متخصصان داخلی و پیمانکاران ایرانی از ویژگی های بارز و متمایز تکمیل و بهره برداری از مراحل توسعه میدان گازی پارس جنوبی است

کد خبر 77120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز