سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور به منظور پیگیری مصوبات کارگروه ویژه نفت منطقه اقتصادی پارس جنوبی و همچنین بازدید از برخی فازهای این منطقه، وارد عسلویه شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا ، رییس‌جمهور حدود ساعت ‌٣٠/٦ صبح امروز وارد عسلویه شد و مورد استقبال مقامات محلی این منطقه قرار گرفت.

بنا بر این گزارش امروز قرار است با حضور رییس‌جمهور قرارداد طرح توسعه‌ شش فاز پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ‌١٤٠ میلیون متر مکعب گاز و سرمایه‌گذاری حدود ‌١٥ میلیارد دلار امضاء شود.

قرارداد طرح توسعه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی شامل فازهای ‌١٣، ‌١٤، ‌١٩ و فازهای ‌٢٢، ‌٢٣ و ‌٢٤ صبح امروز میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ایرانی به صورت رسمی با حضور رییس‌جمهور امضاء می‌شود.

قرارداد طرح توسعه فاز ‌١٣ پارس جنوبی با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تامین خوراک پروژه‌ پرشین LNG با حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار امضاء می‌شود.

قرارداد فاز ‌١٤ پارس جنوبی هم با یک شرکت ایرانی، همچنین طرح توسعه فاز ‌١٩ پارس جنوبی برای تولید روزانه ‌٥٠ میلیون متر مکعب گاز و سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با شرکت پتروشیمی امضاء می‌شود.

همچنین طرح توسعه‌ فازهای ‌٢٢، ‌٢٣ و ‌٢٤ پارس جنوبی هم برای تولید روزانه ‌٤٠ میلیون متر مکعب گاز با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی امضاء می‌شود.

قرارداد این فازها میان احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران عامل شرکت‌های یاد شده در حضور رییس‌جمهور و وزیر نفت امضاء می‌شود.

قرارداد این فازها به صورت EPCFC امضاء می‌شود و شرکت ملی نفت ایران فاینانس این طرح‌ها را برعهده دارد. ضمن این‌که انتشار و عرضه اوراق مشارکت ارزی توسعه پارس جنوبی هم به عنوان دیگر راهکارهای تامین مالی این پروژه‌ها به کار گرفته می‌شود.

پیش از این قرار بود شرکت‌های شل و توتال در فازهای ‌١٣ و ‌١٤ اقدام به سرمایه‌گذاری و توسعه این فازها کنند.

ترک‌ها هم قرار بود توسعه فازهای ‌٢٢، ‌٢٣ و ‌٢٤ پارس جنوبی را برعهده گیرند، اما با کناره‌گیری و اتمام مهلت ایران به این شرکت‌ها طرح توسعه‌ این فازها توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.

در جریان این سفر وزیر نفت و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه مربوطه رییس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

کد خبر 109746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز