همشهری آنلاین: هزینه اجرای پروژه در صنعت نفت و گاز نسبت به 9 سال گذشته بیش از دوبرابر شده است

مدیر کل برنامه‌ریزی استراتژیک و دبیر کمیته ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با ایلنا افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت اجرای یک طرح توسعه نفتی و گازی در حال حاضر نسبت به ابتدای دهه هشتاد شمسی بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مهدی بازارگان در پاسخ به این سئوال که به هر حال با توجه به عقد قراداد، آیا می‌توان صرفا به خاطر رشد قیمت‌ها نسبت به سقف قرادادها اقدام کرد، گفت: به هر حال وقتی قبلا هزینه اجرای یک فاز در پارس جنوبی یک میلیارد تومان بوده و الان این رقم به دو میلیارد تومان رسیده طبیعتا نمی‌توان با قیمت‌ها پیشین کار را جلو برد. اتفاقا مهمترین مشکلات در این حوزه نیز مربوط به سه پیمانکار داخلی است که در پارس جنوبی فعالیت می‌کنند.

او افزود: به هر حال وقتی قیمت نفت افزایش یافت، کم کم فروشندگان تجهیزات نفتی نسبت به افزایش قیمت تجهیزات و کالاهای در اختیار خود اقدام کردند تا بتوانند بخشی از این رشد نا متعارف قیمت‌ها را جبران کنند. اما وقتی قیمت‌ها تعدیل شد و پایین آمد هزینه این تجهیزات اصلا کاهش نیافت.

او در پاسخ به این سئوال که آیا این رشد قیمت در همه کشورهای جهان اتفاق افتاده است یا در ایران به دلیل تحریم‌ها افزایش قیمت تجهیزات تا این حد بوده است، گفت: افزایش قیمت تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در همه کشورهای جهان رخ داده است اما در ایران به دلیل شرایط ویژه ناشی از تحریم وضعیت کمی متفاوت‌تر است.

او در جواب این پرسش که تحریم‌ها تا چه حد هزینه اجرای پروژه‌ها را بالا می‌برد ؟ گفت: هزینه‌های ناشی از تحریم همیشه پول صرف نیست. غربی‌ها با تحریم ایران به نوعی دسترسی ما را به کالاهای مورد نیازمان مشکل کرده‌اند. همین مساله از یک سو قیمت کالا را برای ما بالا می‌برد و از سوی دیگر سبب تاخیر در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

او در توضیح این مطلب افزود: تحریم‌ها در بخش کالاهای دوگانه جدی‌تر است. آنها در مسیر دستیابی ما به این کالاها موانع زیادی ایجاد کرده‌اند اما طبیعتا نمی‌توانند ما را به کلی از بازارهای خارجی منفک کنند.

او گفت: همه این شرایط سبب شده است پیمانکاری که سال‌های قبل برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای قرارداد بسته‌اند امروز نتوانند با قیمت‌های پیشین قراردادهایشان را اجرایی کنند.

او گفت: تقاضاهایی برای اصلاح قیمت قراردادها به ما رسیده است و فکر می‌کنم دولت نیز باید به داد این پیمانکاران برسد چرا که هر چه در بازنگری این قراردادهای بیشتر معطل کنیم دوره اجرای طرح‌ها بیشتر می‌شود و همین امر مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.
او گفت: کارگروه ویژه نفت وظیفه دارد راه‌هایی را برای اصلاح عادلانه قیمت‌ها بیابد.
سه پیمانکار داخلی که هم اکنون در پارس جنوبی فعالیت دارند خواستار بازنگری سقف قراردادی خود هستند. آنها با استناد به افزایش هزینه‌های اجرای قرارداد خواستار آن شده‌اند سقف قراردادیشان اصلاح شود تا امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای را بیابند.
این در حالی است که برخی معتقدند به دلیل حضور انحصاری این شرکت‌ها و نبود رقیبی قدرتمند برای آنها نمی‌توان به هر شرایطی که این شرکت‌ها اعلام می‌کنند تن داد.

کد خبر 108875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز