چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: باوجود گذشت 10 روز از وقوع حادثه فوران چاه 24 نفت‌شهر هنوز آتش مهار نشده است.

به گزارش ایسنا، 10 روز پس از حادثه فوران چاه 24 نفت‌شهر که همزمان با فعالیت دکل 118 حفاری متعلق به شرکت حفاری شمال اتفاق افتاد و مرگ سه نفر از کارکنان شرکت نفت را در پی داشت، اقدامات کنترل آتش انجام شده ولی هنوز آتش مهار نشده است.

 بنا بر این گزارش، پس از فوران چاه که در عمق 555 متری دچار نشتی نفت و گاز شد، ستاد بحران تشکیل شده و اقدامات لازم حفاری دو حلقه چاه انحرافی جهت رسیدن به حفره چاه 24 در نظر گرفته شده است.

 تکمیل ساخت و تحویل دو استخر ذخیره‌سازی آب مورد نیاز دکل‌ها

به‌این منظور از اواخر هفته گذشته دو دستگاه دکل حفاری به منظور حفاری چاه‌های مهار کننده انتخاب و برای اعزام به منطقه پیش‌بینی شدند. همچنین ایجاد سد خاکی برای جلوگیری از توسعه نفت، اعزام دو گروه جهت پاک‌سازی محل از مین و مواد منفجره و ساخت استخر ذخیره‌سازی آب مورد نیاز دکل‌ها آغاز شد.

براساس اطلاعات به‌دست آمده، تا دو روز پیش ساخت استخر 60 هزار بشکه‌ای و 40 هزار بشکه‌ای تکمیل و تحویل داده شده است.

رانش زمین و وجود یک مخزن نفتی جدید؛ دو فرضیه احتمالی

براساس این گزارش، رانش زمین و شکستگی بخش‌هایی از لایه نفتی گچساران و در نتیجه آن خروج نفت ‌و گاز از محل شکستگی‌ها یکی از احتمال‌های مطرح درباره دلیل این حادثه است.

از سوی دیگر برخی مدیران حاضر در منطقه نفت‌شهر با اشاره به این‌که براساس اطلاعات موجود، در حفر چاه توسعه‌ای 24 نفت‌شهر باید در عمق حدود 900 متری به نفت می‌رسیدیم، اظهار می‌کنند که این چاه که در قالب چاه‌های توسعه‌ای در میدان نفت‌شهر در حال حفر بود، در عمق 555 متر به نفت رسیده است. این به ‌آن معناست که هم‌اکنون نفت خروجی از چاه در مخزنی 300 تا 400 متر بالاتر از میدان نفت‌شهر خارج می‌شود که فرضیه وجود مخزن جدید نفتی در کنار میدان نفت‌شهر را مطرح می‌کند.

خروجی به روزانه بیش از 8 هزار بشکه هم رسیده است

درحالی که به‌طور معمول از چاه‌های موجود در میدان نفت‌شهر روزانه بین 600 تا 800 بشکه نفت‌خام تولید می‌شود، در روزهای اول حادثه نفت خروجی از میدان در پی انفجار دکل در حال حفاری این چاه توسعه‌ای بیش از 3 هزار بشکه در روز بوده که هم‌اکنون به بیش از هشت هزار بشکه در روز هم رسیده است که همه این نفت سوزانده می‌شود.

کد خبر 109312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز