همشهری آنلاین: با وجود تحریم‌های گازی کشورمان توسط اتحادیه اروپا، پنج کشور اسپانیا، هلند، بلژیک، ترکیه و رومانی در جمع مهمترین مشتریان محصولات گازی تولیدی در پارس جنوبی قرار گرفته اند.

گاز ایران

در این رابطه مهر گزارش داد؛ با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات گاز طبیعی و محصولات گازی همچون مایعات و میعانات گازی، ایران بیش از هفت میلیارد دلار انواع محصولات گازی به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده است.

بر این اساس در 336 روز نخست سالجاری هشت میلیون تن میعانات گازی از اسکله‌های پایانه های نفت و گاز بندر عسلویه به بازارهای جهانی صادر شده است.

همچنین در این مدت بیش از 15 میلیون و 772 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری شامل پلی‌اتیلن سبک و سنگین، بنزن، مایعات گازی و پارازایلین به ارزش 12 میلیارد و 856 میلیون دلار از عسلویه به خارج کشور صادر شده است.

در این بین کشورهایی همچون چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هندوستان، اندونزی، هلند، ‌بلژیک، ‌اسپانیا، ترکیه، رومانی، ‌تایوان، ‌تایلند، ‌مالزی، ‌ویتنام و افغانستان از مهمترین مشتریان محصولات پتروشیمیایی و گازی تولیدی ایران در عسلویه هستند.

در 11 ماهه نخست سالجاری 577 هزار تن به ارزش 2.2 میلیارد دلار شامل ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز فازهای پارس جنوبی و مجتمع‌های پتروشیمی در دست ساخت وارد گمرک عسلویه شده است.

به گزارش مهر، همزمان با تحریم واردات گاز طبیعی ایران توسط 27 کشور اتحادیه اروپا، صادرات گازمایع ایران به کره جنوبی در چند ماه اخیر در مقایسه با سال گذشته 2 برابر شده است.

از سوی دیگر شرکت استات اویل هیدرو نروژ هم پاییز سالجاری از طرح تحریم گاز ایران مستثنی شد به طوری که این شرکت نفتی اروپایی ماهانه 2 تا 4 محموله گازمایع تولید فازهای پارس جنوبی از اسکله‌های عسلویه بارگیری و به این شرکت نروژی تحویل داده شده است.

در همین حال شرکت استات اویل هیدرو نروژ رسما با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرده است: استات اویل گازمایع را برای بازپرداخت بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران به منظور تکمیل طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی و اکتشاف نفت در بلوک اناران و خرم آباد خریداری می کند.

تا پیش از تصویب طرح تحریم گاز ایران، شرکت استات اویل هیدروی نروژ به واسطه مشارکت در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی و از محل قراردادهای بیع متقابل روزانه اقدام به واردات چندین هزار تن گازمایع و برخی از برش‌های گاز طبیعی از ایران می کرد.

اما با تصویب تحریم‌های جدید، این شرکت نفتی در صورت عدم واردات گاز مایع با زیان‌های هنگفت روبرو خواهد شد و از این رو، رایزنی‌هایی برای معافیت این شرکت نروژی از تحریم‌های جدید گازی ایران آغاز شده است.

کد خبر 204386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز