همشهری آنلاین: نیمی از سیستم خنک‌کننده ایستگاه بین‌المللی فضایی در چند روز گذشته از کار افتاد و فضانوردان مجبور شدند بسیاری از ابزار ایستگاه را خاموش کنند و آماده راهپیمایی برای حل این مشکل شوند

ISS cooling loops glitch

به گزارش اسوشیتدپرس، مقامات ناسا دستور دو راهپیمایی فضایی برای رفع این مشکل و اتصال برق دستگاه‌های خنک کننده را صادر کرده‌اند.

 مسئولان ناسا همچنین اعلام کرده‌اند که هیچ خطری 6 سرنشین ایستگاه بین‌المللی فضایی را تهدید نمی‌کند و ایستگاه در حالت کاملاً پایدار قرار دارد.

مشکل سیستم خنک کننده شنبه شب ایجاد شد، وقتی که یکی از دو حلقه‌ها خنک کننده آمونیاکی از کار افتادند و سرنشینان ایستگاه  نتوانستند سوئیچ سیستم را روشن نگه دارند.

 سیستم خنک‌کننده یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایستگاه برای عملیات داخلی است. دو خط لوله آمونیاک سیستم‌های الکترونیکی ایستگاه را خنک نگه می‌دارند.

 متخصصان ناسا به این نتیجه رسیده‌اند که مأموریت‌های بعدی برای رفع مشکل سیستم خنک کننده باید شامل تعویض پمپ‌های آمونیاک شود که کار دشواری است و به دو فضانورد نیاز دارد. یکی از دو راهپیمایی روز پنجشنبه و دیگری دو با سه روز بعد انجام خواهد شد.

 مدارات سیستم GPS ایستگاه، تعدادی از مبدل‌های برق و کنترل ایستگاه به دلیل این مشکل از کار افتاده‌اند. در ابتدای بروز این مشکل دو تا از چهار ژیروسکوپ ایستگاه نیز از کار افتادند ولی سرنشینان موفق شدند با نصب یک انشعاب فرعی ژیروسکوپ سومی را به کار بیندازند.

کد خبر 112936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز