شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با گذشت چند ماه هنوز وعده‌های قبلی وزیر بازرگانی و تشکل‌های صنفی برای رفع مشکلات تأمین و افزایش عرضه گوشت قرمز و تأثیرگذاری آن بر کاهش قیمت‌ این فراورده محقق نشده است.

قصابی

این در حالی است که این روزها با نزدیک‌تر شدن به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای فراورده‌های پروتئینی، هشدارهایی نسبت به افزایش چند باره قیمت این محصولات داده می‌شود. از سوی دیگر وزارت بازرگانی وعده‌های تازه‌ای برای تأمین گوشت قرمز و مرغ مورد نیاز، افزایش عرضه و ثبات بازار این فراورده‌ها در ماه مبارک رمضان را مطرح می‌کند. اما با وجود این وعده‌ها مروری بر قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار بیانگر مؤثر نبودن سیاست واردات گوشت قرمز برای کاهش قیمت این فراورده است.

هنوز چند روزی از هشدار اتحادیه‌های صنفی تولید گوشت مرغ در زمینه تأثیر افزایش هزینه تمام شده تولید و افزایش تقاضا بر افزایش قیمت این فراورده در ماه مبارک رمضان نگذشته که برخی کارشناسان با اشاره به مؤثر نبودن واردات گوشت قرمز بر کاهش قیمت‌ این فراورده در بازار از تداوم روند صعودی قیمت‌ها خبر می‌دهند. در واقع با وجود واردات گوشت منجمد و دام زنده به کشور که در چند ماه اخیر شدت بیشتری گرفته است قیمت این فراورده در بازار همچنان بالا مانده است به‌نحوی که قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی در سطح شهر هنوز هم در مرز 18 تا 19 هزار تومان باقی مانده است؛ گرچه بازار گوشت گوساله و گاوی در سایه واردات گوشت منجمد از کشورهای مختلف با نوسان قیمت کمتری همراه بوده و هر کیلو گوشت بدون استخوان گوساله اکنون به نرخ 12 تا 12‌هزار و 500‌تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. از سوی دیگر بررسی قیمت گوشت مرغ در بازار و تداوم روند صعودی آن نیز بیانگر ناکارآمدی سیاست‌های ذخیره‌سازی، عرضه و تنظیم بازار این فراورده بوده است به‌نحوی که قیمت گوشت مرغ که تا حدود یک ماه پیش در محدوده قیمتی 2هزارو 900 تا 3هزار و 100 تومان بود اکنون به 3 هزار و 650 تومان افزایش یافته است.

وعده تأمین گوشت قرمز

چندی پیش معاون وزیر بازرگانی در توسعه بازرگانی داخلی، از تأمین گوشت قرمز مورد نیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان خبر داده و به ایرنا گفت: تأمین از محل تولید داخل اولویت نخست بوده و در مرحله بعد کسری تولید توسط بخش خصوصی از طریق واردات تأمین می‌شود. محمد علی ضیغمی اعلام کرده است: در ماه مبارک رمضان 25 تن گوشت گرم در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارکنان دولت، فرهنگیان، اتکا و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و سازمان میادین شهرستان‌های استان تهران توزیع می‌شود.

واردات ناکارآمد

در چند سال اخیر به‌رغم اعلام مسئولان بخش کشاورزی در زمینه توفیق در افزایش تولید داخل برای تأمین گوشت قرمز مورد نیاز کشور، واردات به‌عنوان گزینه اصلی مورد توجه دست‌اندرکاران تنظیم بازار بوده است. این در حالی است که حتی افزایش روز افزون واردات گوشت قرمز نیز تأثیری در ثبات بازار یا کاهش قیمت این فراورده نداشته است. نگاهی به روند کشتار سالانه دام و واردات گوشت قرمز به کشور بیانگر برخی واقعیت‌های حاکم بر وضعیت تولید و تنظیم بازار مواد پروتئینی است. از سوی دیگر به گفته دست‌اندرکاران، نیاز کشور به گوشت قرمز سنگین و سبک سالانه یک‌میلیون و 100‌هزار تن بوده و اگر آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید سالانه 970 هزار تن گوشت قرمز در کشور را بپذیریم، برای جبران کمبود تولید داخل و تأمین بازار داخلی سالانه نیازمند واردات 130‌هزار تن گوشت قرمز هستیم. گرچه آمار دقیقی از میزان واردات گوشت قرمز در سال گذشته و امسال اعلام نشده اما با وجود واردات این فراورده به میزان چندین برابر رقم مذکور، روند صعودی قیمت گوشت قرمز در بازار همچنان ادامه دارد.

توزیع گوشت مرغ از 5مرداد

علاوه بر وعده‌های مطرح شده در زمینه تأمین گوشت قرمز مورد نیاز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان، اخیرا قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از توزیع گسترده گوشت گرم و منجمد مرغ از5 مرداد ماه در سراسر کشور خبر داده و گفت: ‌ قرار است گوشت مرغ از استان‌های تولیدکننده به استان‌های مصرف‌کننده منتقل و همزمان با آن توزیع گوشت مرغ ذخیره شده نیز آغاز شود. حسین مدرس خیابانی، از ذخیره‌سازی‌ گوشت مرغ و برنامه‌های وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: گوشت گرم و منجمد مرغ در غالب سهمیه ذخیره‌ استانی تا ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود و مسئولیت توزیع این فراورده در تهران بر عهده سازمان میادین میوه و تره‌بار است. وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که با تداوم توزیع گوشت مرغ به فاصله 10روز مانده به ماه مبارک رمضان، نرخ گوشت‌مرغ روند نزولی را در پیش گرفته و با شروع ماه رمضان بازار باثبات شود.

کد خبر 112228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز