دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با گذشت چند هفته از افزایش بی‌رویه قیمت گوشت گوسفندی و وعده‌های مسئولان برای افزایش عرضه این محصول، قیمت گوشت قرمز همچنان بالا مانده است.

وضعیت حاکم بر بازار گوشت قرمز با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان نگرانی‌های جدی‌تری را در پی دارد. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد‌غذایی در تهران طی هفته منتهی به 21 خرداد ماه نسبت به هفته مشابه قبل حاکی از آن است که قیمت گوشت گوسفندی معادل ‌١/٢ درصد و گوشت تازه گاو و گوساله ‌٧/٠‌درصد افزایش و بهای گوشت مرغ ‌٧/٥ درصد کاهش داشته است.

این گزارش در حالی از افزایش اندک قیمت گوشت قرمز در بازار حکایت دارد که بررسی قیمت خرده‌فروشی گوشت قرمز در فروشگاه‌های سطح شهر بیانگر سیر صعودی افزایش قیمت این محصول در مقایسه با هفته مورد بررسی بانک مرکزی است.

در هفته گذشته و پس از افزایش قیمت گوشت گوسفندی به حدود 20 هزار تومان، وزیر بازرگانی و برخی دیگر از دست‌اندرکاران تنظیم بازار از ایجاد هماهنگی‌های لازم برای رفع مشکلات جابه‌جایی و عرضه دام در تهران خبر دادند.

مهدی غضنفری با بیان اینکه مشکلات جابه‌جایی دام از یکشنبه هفته گذشته برطرف شده، اعلام کرد که قیمت گوشت قرمز حتما کاهش می‌یابد.  به‌رغم این وعده‌ها،  بررسی قیمت خرده فروشی گوشت گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که با گذشت حدود یک هفته از رفع مشکلات توزیع دام زنده، هنوز هم قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی از 17 هزار و 500 تا  19هزار تومان، گوشت شقه گوسفندی 15 هزار تومان و گوشت چرخ کرده حدود 8 هزار تومان بوده و قیمت گوشت راسته و فیله گوسفندی در برخی نقاط شهر به بیش از 25 هزار تومان رسیده است.

همچنین هر کیلو گوشت گوساله مخلوط 11 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان به قیمت 12 هزار و 500 تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.  پیش از این برخی دست‌اندرکاران از تاثیر حداقلی شیوع بیماری تب برفکی بر افزایش قیمت گوشت گوسفندی خبر دادند.

همچنین با وجود شدت بیشتر شیوع این بیماری در بین گاوداری‌ها، نکته مبهم در بازار گوشت قرمز آن است که قیمت گوشت گاو و گوساله از افزایش قیمت کمتری نسبت به گوشت گوسفندی برخوردار بوده است. با این روند به‌نظر می‌رسد ناکارآمدی نظام توزیع،  کاهش تولید داخل و مشکلات واردات دام زنده از جمله عوامل مؤثر در افزایش قیمت گوشت گوسفندی بوده است.

همچنین بررسی و مقایسه قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که با وجود واردات گوشت قرمز و دام زنده،  زیان تولید‌کنندگان داخلی و مبتلا شدن جمعیت دامی کشور به بیماری تب برفکی،

سیاست‌های تنظیم بازار تاثیر چندانی در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نداشته به‌نحوی که قیمت گوشت گوسفندی با استخوان نسبت به سال گذشته افزایش 1/41 درصدی و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان افزایش قیمت 1/24درصدی را شاهد بوده است.

کد خبر 109719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز