چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: بررسی قیمت خرده فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد که با وجود وعده‌های دست‌اندرکاران برای کاهش یا تثبیت قیمت‌ها نرخ برخی اقلام مصرفی نسبت به چند هفته گذشته افزایش یافته است.

این شرایط موجب شده تا با تداوم روند صعودی قیمت گوشت قرمز که از چندی پیش آغاز شده بود این فراورده همچنان پیشتاز افزایش قیمت‌ها در بازار باشد. همچنین گزارش‌ رسمی بانک مرکزی از افزایش قیمت برخی مواد غذایی مانند قیمت گوشت گوسفندی، گاو و گوساله، چای خارجی، روغن نباتی مایع و برخی انواع میوه حکایت دارد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد غذایی در تهران طی هفته منتهی به 21 خرداد ماه نسبت به هفته مشابه قبل، حاکی از آن است که قیمت گوشت گوسفندی معادل ‌١/٢درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ‌٧/٠درصد، چای خارجی ‌١/٠درصد و روغن نباتی مایع ‌٦/١درصد افزایش داشته است. در گروه میوه‌های تازه نیز قیمت سیب قرمز تخم لبنان معادل ‌٨/٥درصد، سیب زرد تخم لبنان ‌٣/٥درصد، پرتقال درجه یک ‌٤/٦درصد و هندوانه ‌١/١درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت برخی انواع میوه

بررسی قیمت خرده فروشی میوه و تره‌بار در فروشگاه‌های سطح شهر نیز حاکی از روند صعودی قیمت‌هاست. بنابر گزارش بانک مرکزی نیز میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه کرده‌اند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز تخم لبنان، سیب زرد تخم لبنان، پرتقال درجه یک و هندوانه نسبت به هفته قبل افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای گوجه فرنگی معادل ‌٧/٠درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ‌٧/٠درصد تا ‌٨/١٣درصد کاهش داشت.

نوسان قیمت‌ها در بازار خواربار

در گروه برنج نیز قیمت برنج داخله درجه یک معادل ‌٧/٠درصد کاهش ولی بهای برنج داخله درجه دو ‌٨/٠درصد افزایش یافت. قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی نسبت به هفته قبل ثابت بود و در گروه حبوبات قیمت لپه و نخود بدون تغییر بود. بهای نخود معادل ‌٢/٠درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ‌١/٠درصد تا ‌٩/٠درصد کاهش داشت. همچنین قیمت چای خارجی معادل ‌١/٠درصد و روغن نباتی مایع ‌٦/١درصد افزایش ولی بهای روغن نباتی جامد ‌١/٠درصد کاهش داشته و قیمت قندوشکر بدون تغییر بوده است.

‌‌گوشت قرمزدر جایگاه نخست

بررسی قیمت خرده فروشی مواد غذایی در چند هفته اخیر نشان می‌دهد که با وجود نوسان قیمت برخی انواع خوار‌‌بار و میوه و تره‌بار هنوز هم گوشت قرمز پیشتاز افزایش قیمت‌هاست.در حالی که گزارش بانک مرکزی از افزایش 1/2درصدی قیمت گوشت گوسفندی و افزایش٧/٠درصدی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله در هفته منتهی به 21 خرداد ماه نسبت به هفته قبل حکایت دارد، بررسی قیمت خرده‌فروشی این فراورده در فروشگاه‌های سطح شهر حاکی از محقق‌نشدن وعده‌های کاهش قیمت‌هاست. 

‌بررسی قیمت گوشت گوسفندی در سطح شهر تهران طی هفته اخیر نشان می‌دهد که با گذشت یک هفته از وعده‌های مطرح شده برای رفع مشکلات توزیع گوشت گوسفندی، هنوز هم هر کیلو گوشت ران گوسفندی به قیمت 17هزار و 500 تا 19 هزار تومان، گوشت شقه گوسفندی 15هزار تومان و گوشت چرخ کرده حدود 8هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شده و در برخی از مناطق شهر قیمت هر کیلو فیله و راسته گوسفندی نیز به حدود 25 تا 30 هزار تومان رسیده است. همچنین هر کیلو گوشت گوساله مخلوط 11هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان به قیمت 12هزار و 500تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ

روند نزولی قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ که از چند هفته پیش آغاز شده بود همچنان ادامه دارد به‌نحوی که قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر به 2هزار و 700 و در میادین میوه و تره‌بار به کمتر از 2هزار و 600تومان کاهش یافته است. همچنین گزارش بانک مرکزی نیز از کاهش بهای ‌٧/٥درصدی گوشت مرغ در هفته مورد بررسی این گزارش حکایت دارد. از سوی دیگر قیمت تخم مرغ نیز با توجه به کاهش تقاضا به‌دلیل گرم‌تر شدن هوا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد به‌نحوی که گزارش مذکور نیز از کاهش ‌٢/٠ درصدی قیمت تخم‌مرغ حکایت داشته و این فراورده شانه‌ای ‌٢٠هزار و ‌٤٠٠ الی ‌٢٦هزار ریال به فروش رسیده است.

کد خبر 109801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز