با سپری شدن نوروز و فروکش کردن تب خرید شب عید، انتظار می‌رفت که با کاهش تقاضا برای برخی اقلام مصرفی و مواد‌غذایی قیمت این محصولات با کاهش مواجه شود.

 اما مقایسه قیمت برخی از این اقلام در چند هفته سپری شده از سال جدید با قیمت اقلام مذکور در هفته مشابه ماه قبل حاکی از افزایش قیمت برخی مواد‌غذایی است گرچه قیمت برخی اقلام نیز ثابت مانده یا کاهش یافته است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به 20‌فروردین‌89 حاکی از افزایش قیمت اقلام بیشتری از مواد‌غذایی نسبت به هفته مشابه ماه قبل است. بنابر این گزارش در هفته مذکور قیمت برخی مواد‌غذایی مانند گوشت قرمز، برخی انواع میوه و کالاهای اساسی مانند قندوشکر، روغن نباتی مایع،  چای خارجی نسبت به هفته مشابه ماه قبل اندکی افزایش یافته است.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

براساس این گزارش در هفته مورد بررسی نسبت به هفته مشابه ماه قبل، قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی با افزایش همراه بوده است. بر این اساس بهای گوشت گوسفند معادل 6 /0درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 5 /2درصد افزایش داشته است. اما این گزارش از کاهش قیمت گوشت مرغ حکایت دارد و اعلام کرده که قیمت گوشت مرغ 3 /0درصد کاهش یافته است.

 میوه و سبزی

در هفته مورد گزارش در گروه میوه‌های تازه، بهای هندوانه نسبت به هفته مشابه ماه قبل معادل 36درصد کاهش اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 4 /5درصد تا 1 /15درصد افزایش داشته است در گروه سبزی‌های تازه نیز بهای کدو سبز معادل 6 /19درصد پیاز 6 /0درصد و لوبیا سبز 6 /10درصد نسبت به هفته مشابه قبل کاهش اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 4 /0درصد تا 3 /14درصد افزایش داشته است.

همچنین در میادین زیرنظر شهرداری تهران لیمو شیرین عرضه کمی داشت اما بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر، اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت هندوانه نسبت به هفته مشابه ماه قبل کاهش اما بهای سایر اقلام این گروه افزایش داشت در گروه سبزی‌های تازه، قیمت کدو سبز، پیاز و سبزی‌های برگی کاهش اما بهای سایر اقلام این گروه افزایش یافت.

برنج و حبوب

در گروه حبوب نیز قیمت نخود، لپه نخود، لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا قرمز نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش اما بهای سایر اقلام این گروه کاهش یافته است همچنین در گروه برنج بهای تمام اقلام این گروه کاهش داشت و بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 1 /0درصد برنج داخله درجه یک 6 /0درصد و برنج داخله درجه2،  1/1درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل کاهش یافت. در گروه حبوب نیز قیمت نخود معادل 9 /2درصد لپه نخود یک‌درصد، لوبیا چشم‌بلبلی 5 /0درصد و لوبیا قرمز 7 /0درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 3 /1درصد تا 2/2درصد کاهش داشته است.

لبنیات و قندوشکر

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات، قیمت پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش داشته اما بهای سایر اقلام این گروه ثابت بوده است. همچنین قیمت تخم‌مرغ، کاهش یافته و شانه‌ای 18200 الی 33000 ریال فروش می‌رفت. براساس این گزارش قیمت پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته مشابه ماه قبل معادل  یک درصد افزایش یافت اما بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. همچنین قیمت تخم مرغ معادل 1 /6درصد کاهش داشت.در هفته مورد گزارش نسبت به هفته مشابه ماه قبل، قیمت قند معادل 8 /0درصد، شکر 2 /0درصد، چای خارجی 3 /0درصد و روغن نباتی مایع 2 /0درصد افزایش اما بهای روغن نباتی جامد یک‌درصد کاهش داشته است.

کد خبر 105254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز