شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: به‌نظر می‌رسد فراز و نشیب قیمت‌ها در بازار مواد پروتئینی را پایانی نیست.

وعده‌های مسئولان برای افزایش عرضه و کاهش قیمت گوشت قرمز محقق نشده و کاهش قیمت قابل توجه این فراورده در سطح شهر را به همراه نداشته است و این امر موجب شده که قیمت گوشت قرمز همچنان بالا بماند. در این شرایط طی هفته گذشته قیمت گوشت مرغ نیز که در یک ماه گذشته روند صعودی به‌خود گرفته در آستانه ماه مبارک رمضان با افزایشی چند باره به 3 هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم در برخی نقاط شهر تهران رسید؛ افزایش قیمتی که با سکوت دست اندرکاران تنظیم بازار همراه شد و تشکل‌های صنفی نیز ریشه اصلی این نابسامانی بازار را در مشکلات نظام عرضه و تعطیلی غیرمنتظره در هفته مذکور دانستند.

افزایش اخیر قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در شرایطی صورت می‌گیرد که دست‌اندرکاران بخش تولید با دفاع از قیمت حدود 3 هزار تومانی گوشت مرغ این قیمت را نرخی عادلانه برای جبران هزینه تمام شده تولید قلمداد می‌کنند. این در حالی است که در سال‌های اخیر هیچ قیمت سقف یا کفی برای خرید و ذخیره‌سازی مرغ و تخم‌مرغ تعیین نشده تا با کاهش یا افزایش قیمت این فراورده‌ها دولت با خرید و ذخیره‌سازی یا افزایش عرضه از محل ذخیره‌سازی انجام‌شده نسبت به تنظیم بازار اقدام کند.

با این وجود پس از افزایش اخیر قیمت گوشت مرغ اتحادیه‌های تولیدی با انتقاد از اجرای نادرست سیاست‌های تنظیم بازار و خرید و ذخیره‌سازی مرغ و تخم مرغ، اعتقاد دارند از آنجا که دولت با کاهش تقاضا و قیمت این فراورده‌ها در بازار اقدام مناسبی برای خرید مرغ و تخم‌مرغ مازاد نیاز به عمل نیاورده و این کار کاهش قیمت و زیان تولید‌کنندگان را به همراه داشته است، اینگونه افزایش قیمت‌ها نیز مقطعی و قابل توجیه است.

همچنین اتحــادیــه‌های صنفی تولید‌کننده مرغ‌گوشتی نیز افزایش قیمت‌های اخیر را به‌دلیل تعطیلات چند روزه و کاهش واردات مرغ از استان‌های تولید‌کننده به استان تهران و ناکارآمدی نظام توزیع قلمداد می‌کنند. با این روند قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در برخی نقاط شهر تهران به 3‌هزار و 300 تومان و در مراکز پخش به بیش از2هزار و 850 تومان افزایش یافت.

مشکلات توزیع و فروش عامل نابسامانی بازار

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با تأیید افزایش قیمت گوشت مرغ در هفته گذشته این امر را ناشی از مشکلات توزیع و فروش و تعطیلات چند روزه غیرمنتظره قلمداد کرده و به همشهری گفت: از آنجا که حدود دو سوم مرغ مورد نیاز استان تهران از برخی استان‌های تولید‌کننده مانند گیلان، مازندران، مرکزی و سمنان تأمین می‌شود، تعطیلات چند روز گذشته موجب شده تا با افزایش تقاضا در استان‌های مذکور میزان واردات گوشت مرغ به استان تهران کاهش یافته و قیمت‌ها اندکی افزایش یابد.

محمد یوسفی با اشاره به تفاوت 300تومانی قیمت مرغ در نقاط مختلف شهر تهران این امر را ناشی از مشکلات توزیع و فروش این محصول دانست و افزود: قیمت مرغ تا 3 هزار تومان به معنای گرانی نیست. اکنون قیمت مرغ در مراکز عرضه مانند صادقیه و چهار‌راه آبسردار حدود 2هزارو850 تا 2هزارو900 تومان و در میادین 2هزار و740 تومان بوده و متوسط قیمت مرغ در سطح شهر تهران 2هزارو 950 تا 3هزارتومان است. وی با انتقاد از سیاست‌های تنظیم بازار مواد پروتئینی گفت: متأسفانه اجرا نشدن سیاست‌ ذخیره‌سازی گوشت مرغ باعث زیان تولید‌کنندگان شده و اکنون نیز به‌دلیل افزایش قیمت، امکان خرید و ذخیره‌سازی گوشت مرغ برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بسیار محدود شده و دولت تلاش دارد از طریق بخش خصوصی نسبت به واردات، ذخیره‌سازی و تنظیم بازار گوشت مرغ در ماه مبارک رمضان اقدام کند.

یوسفی قیمت 3 هزارو 300تومانی گوشت مرغ در برخی فروشگاه‌های سطح شهر را به‌دلیل نا‌کارآمدی نظام عرضه عنوان کرد و افزود: با توجه به نوسان قیمت نهاده‌های تولید گوشت مرغ، قیمت این فراورده نیز افزایش می‌یابد.

قیمت مرغ؛ منطقی یا غیرمنطقی؟

با افزایش قیمت مرغ در هفته گذشته، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران و معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی دیدگاه‌های متناقضی در زمینه منطقی یا غیرمنطقی بودن این نرخ اعلام کردند. عباس قبادی در گفت‌وگو با ایرنا در حالی نرخ 3‌هزارو100تومانی گوشت مرغ را به معنای گران شدن قیمت این فراورده قلمداد نکرده که محمدعلی ضیغمی به موج گفته است در شرایط فعلی قیمت هر کیلو مرغ به 3‌هزار و 100 تومان رسیده که این قیمت برای گوشت مرغ غیرمنطقی است. معاون توسعه داخلی وزارت بازرگانی و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه افزایش 2/10درصدی قیمت مرغ طی هفته‌های گذشته گفت: این افزایش نرخ برای گوشت مرغ کاملاً غیرمنطقی است. وی با اشاره به افت قیمت مرغ در ماه گذشته اذعان داشت: در شرایط فعلی و با افزایش تقاضا قیمت مرغ گران شده است.

براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به 11تیر ماه جاری قیمت هر کیلو گرم گوشت مرغ 3هزارو100تومان اعلام شده بود که این رقم در مقایسه با هفته‌های گذشته رشد 2/10درصدی را شاهد بوده است.

کد خبر 111752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز