همشهری آنلاین: ببرهای روسی که با نیت احیای نسل ببرهای منقرض شده ایرانی با وساطت سازمان محیط زیست به باغ وحش ارم تهران مهاجرتی اجباری کرده‌اند

 به دلیل آماده نبودن زیستگاه میانکاله از گرمای 40 درجه تهران کلافه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ببرهای نر و ماده آموری - یکی از آنها از باغ وحش ساخالین مسکو و دیگری از طبیعت سیبری به باغ وحش ارم تهران تبعید شده‌اند- تا برای احیای نسل بیرهای از دست رفته ایرانی راهگشا باشند. ببرهای میهمان که گرمای زیر 35 درجه را می پسندند در دمای بالای چهل درجه تهران تاب نیاورده و بیشتر وقت را در سالن‌های باغ وحش در سایه و یا در استخر 18 متری خود می گذرانند.

سیبری که سرزمینی با جنگل‌های انبوه، رود‌خانه‌های پر آب و دشت‌های یخ زده‌است و زمستان‌های بسیار سرد و تابستا‌ن‌های داغ دارد زیستگاه بومی ببرهایی است که قرار بود به میانکاله مازندارن بروند تا ضمن تطبیق با شرایط آب و هوایی جدید توله هایی ایرانی به دنیا بیاورند و خاطره حیات ببرهای ایرانی را با رویای خنک سیبری درهم آمیزند و افتخاری برای سازمان محیط زیست ایران به ارمغان آید.

مبادله تهاتری پلنگ‌های ایرانی با ببرهای روسی که نقد جدی کارشناسان و متخصصان حیات وحش را به دنبال داشت اما انگار چندان هم طبق برنامه و با شناخت کافی از شرایط محیطی و زیستی و منطبق بر نگاه کارشناسی نبوده و مدیریت باغ وحش تهران آن طور که مدیر آن به خبرنگار مهر توضیح داده در عمل انجام شده قرار گرفته و برای همراهی با محیط زیست ببرها را در باغ وحش نگهداری می‌کند.

ببر سیبری در سالن باغ وحش ارم تهران

امیر الهامی با اشاره به از بین رفتن استرس ببرها  با گذشت 75 روز از اسارتشان در باغ وحش ارم گفت: ببرها وضعیت خوبی دارند و خوب غذا می‌خورند اما چون زیستگاهشان در میانکاله مازنداران آماده نیست علا باید برای زادآوری در باغ وحش آماده شوند که مستلزم از بین رفتن صدرصد استرس در آنها است.

این کارشناس حیات وحش تاکید کرد: زمستان فصل زاداوری ببرها است و تا آن موقع زمان زیادی داریم اما اگر ببرها در این موقعیت دوباره دچار شوک انتقال از یک محیط به محیط جدید شوند دیگر برای جفتگیری کارایی ندارند چرا که به شدت به آرامش محیطی و سازگاری با شرایط زندگی جدید نیاز دارند.

وی اضافه کرد: ببر نر که اصالتا از باغ وحش منتقل شده استرس ندارد و صدرصد شرایط مطلوبی دارد و با صدای محیطبانان عادت کرده و فرمانبردار است اما ببر ماده که از طبیعت گرفته شده! طبق براوردها و مطالعات ما هنوز 40 درصد استرس دارد و به طور کامل آماده نیست.

ببر سیبری در محوطه 1500 متری آزاد باغ وحش ارم تهران(اردیبهشت 89)

مدیرکل باغ وحش تهران با اعلام اینکه ببرها نباید به میانکاله بروند گفت: این نظر شخصی است و معتقدم تغییر محیط دوباره ببرها را با استرس همراه می‌کند و اگر بچه ببرها در این شرایط متولد شوند ریسک بزرگی انجام شده و قطعا آن هدفی که سازمان محیط زیست داشت را برآورده نمی کند.

الهامی افزود: برای انتقال ببرها باید آنها را بیهوش کرد و این حمل و نقل دردسرساز است چرا که تغییرات آب و هوایی روحیه ببرها را بهم می ریزد اما اگر ببرها در باغ وحش بچه دار شوند و بچه ها به میانکاله منتقل شوند بهتر می توانند خود را با شرایط زیستگاه سازگار کنند.

ببر سیبری یا ببر آمور یکی از زیرگونه‌های ببر است که در گذشته در بخش‌های وسیعی از شرق و مرکز آسیا و شرق روسیه می‌زیست اما امروزه تنها در منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق سیبری زندگی می‌کند. ببر سیبری با ۳۰۰ کیلوگرم وزن بزرگترین زیرگونه ببر و بزرگترین گربه‌سان زنده جهان است.

تازه‌ترین مطالعات ژنتیکی در سال ۲۰۰۹ شباهت نزدیک به همسانی ببر سیبری و ببر منقرض شدهٔ خزر را مطرح کند. ببر خزر پیش از این زیرگونه‌ای متمایز قلمداد می‌شد.

کد خبر 111322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز