ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، یک روز تاریخی و استثنایی برای حیات وحش و محیط‌زیست ایران بود.

دامبوي ايراني

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:  «فیل» های ۸ ساله‌ای که سال ۱۳۹۲ از یک یتیم‌خانه فیل‌ها در کشور «سریلانکا» به‌عنوان هدیه رئیس‌جمهوری سریلانکا به ایران منتقل شده بودند، در ۱۶ سالگی نخستین فرزندشان که یک ماده فیل است، به دنیا آمد و نخستین بچه فیل آسیایی در باغ‌وحش «ارم» تهران متولد شد. فیل مادر حدود سال ۱۳۹۸ باردار شده بود. طول بارداری در فیل‌ها معمولاً بین ۲۰ تا ۲۲ ماه است.

اما از آنجایی که بارداری فیل‌های آسیایی در محیط اسارت بسیار کم رخ می‌دهد و فیل ماده باغ‌وحش ارم تهران که بارداری نخست خود را تجربه می‌کرد، بارداری طولانی‌تری داشت. در این مدت، بچه فیل که با مادرش و به‌صورت جداگانه از فیل نر نگهداری می‌شدند، کم‌کم با فضای باغ‌وحش آشنا شدند و قرار است طی روزهای آینده در معرض بازدید عمومی قرار بگیرند. در یکی از ساعت‌هایی که بچه فیل به همراه مادرش برای هواخوری بیرون آمده بود، این فرصت به دست آمد تا در باغ‌وحش ارم تهران از نخستین فیل متولد شده در ایران گزارشی تهیه کنیم.  

مدیرروابط‌عمومی باغ‌وحش ارم تهران، درباره این اتفاق به همشهری محله می‌گوید: «تولد یک بچه فیل برای نخستین بار است که در ایران اتفاق می‌افتد و زایمان فیل‌ها در باغ‌وحش و خارج از حیات وحش و محیط‌زیست طبیعی آنها رویداد نادری محسوب می‌شود که نه تنها در ایران تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم که چنین موردی در دنیا نیز کم‌نظیر است.

حال عمومی بچه فیل و مادرش خوب است و بچه فیل از مادرش تغذیه می‌کند.» «سعید بحیرایی» تأکید می‌کند که فیل‌های باغ‌وحش ارم تهران تنها فیل‌های موجود در کشور هستند: «امیدواریم در آینده دوباره شاهد چنین اتفاق خوب و زایمان مجدد فیل باشیم. البته برای زایمان دوم بایدچندسالی از زایمان اول بگذرد. در حال حاضر، ۳ فیل در باغ‌وحش ارم تهران داریم که تنها فیل‌های موجود در ایران هستند و در دیگر باغ‌وحش‌های کشور، فیل نداریم. اسم این فیل‌ها «مهاری» و «محاسن» است و هنوز برای بچه فیل تازه متولد شده، اسمی انتخاب نکرده‌ایم.»

  • اسم این بچه فیل را شما انتخاب کنید 
دامبو ایرانی در ارم!  
سعید بحیرایی/مدیرروابط‌عمومی باغ‌وحش ارم تهران


مدیران باغ‌وحش ارم هنوز اسمی برای بچه فیل تازه متولد شده انتخاب نکرده‌اند. شما هم با مراجعه به صفحه «اینستاگرام» باغ‌وحش ارم تهران می‌توانید نام مورد نظر خودتان را برای این بچه فیل پیشنهاد دهید. مدیرروابط‌عمومی باغ‌وحش ارم تهران در این‌باره می‌گوید: «فراخوانی برای انتخاب اسم بچه فیل داده‌ایم و تا به امروز چیزی نزدیک به ۲هزار اسم در اینستاگرام باغ‌وحش ارم ارسال شده است.

طی یکی، ۲ هفته آینده در مراسمی که به همین مناسبت برگزار خواهد شد، از بین اسامی منتخب نامی برای این بچه فیل متولد شده در ایران انتخاب می‌کنیم. در اسم‌های که تاکنون از سوی مردم برای ما ارسال شده است مجموعه‌ای از اسم‌هایی با ریشه ایرانی، سریلانکایی، انگلیسی و زبان‌های دیگر مشاهده می‌شود. به هرحال هرکسی با هر سلیقه‌ای اسمی را انتخاب و ارسال کرده است و ما از بین این اسم‌ها، اسمی را که مناسب‌تر باشد، انتخاب خواهیم کرد.»

  • ۴۰۰ میلیون در ماه هزینه نگهداری باغ‌وحش 

بحیرایی تأکید می‌کند در این مدت که باغ‌وحش ارم به دلیل شیوع ویروس «کرونا» تعطیل بود، این مجموعه به لحاظ مالی ضرر و زیان سنگینی را متحمل شده است: «باغ ‌وحش ارم در اوج شیوع ویروس کرونا حدود یک‌سال تعطیل بود و اکنون نزدیک به ۲ماه می‌شود که دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است.

باغ‌وحش ارم در ایام نوروز باز بود و پس از آن ۳ هفته تعطیل شد اما با رفع محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوباره کار خود را از سرگرفت. تعطیلی باغ‌وحش ارم در یک‌سال گذشته سبب ضرر و زیان فراوانی شد، چون ماهانه حدود۴۰۰میلیون‌تومان هزینه نگهداری از باغ‌وحش است.

برای مثال، فیل‌های باغ‌وحش روزانه۱۵۰کیلوگرم علوفه درجه یک مصرف می‌کنند. یا شیرها روزی نزدیک به ۱۰کیلو گوشت مرغوب و درجه یک می‌خورند که این گوشت‌ها در سردخانه باغ‌وحش نگهداری می‌شود. مدتی است که باغ‌وحش دوباره فعالیت خود را آغاز کرده و تا حدودی جان گرفته است و مردم برای بازدید از حیوانات منحصربه‌فردی که از آنها نگهداری می‌شود، به اینجا می‌آیند. با توجه به اینکه فضای باغ‌وحش باز است و همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، نگرانی بابت سلامت شهروندان وجود ندارد.»

  • ۱۱۰‌گونه جانوری در باغ‌وحش ارم تهران 

دامبو ایرانی در ارم!  

مدیر روابط‌عمومی باغ‌وحش ارم درباره ویژگی‌های باغ‌وحش و دیگرگونه‌های جانوری که در این مرکز نگهداری می‌شود هم می‌گوید: «در این باغ‌وحش از ۱۱۰گونه جانوری نگهداری می‌شود که یکسری از این‌گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد هستند و در همه ایران تنها همین نمونه‌ها را وجود دارد. مانند «شیر ایرانی» که فقط در باغ‌وحش ارم موجود است. «میرکت»، فیل و «کانگورو» از جمله دیگر حیوانات منحصربه‌فرد باغ‌وحش ارم هستند.

باغ‌وحش ارم تنها باغ‌وحش ایران است که مورد تأیید اتحادیه «باغ‌وحش‌های اروپا» است و با آنها همکاری دارد. بیشتر جایگاه‌های نگهداری از حیوانات ما یعنی چیزی حدود ۸۰درصد، کاملاً استاندارد است و بقیه جایگاه‌ها نیز در دست توسعه و بازسازی قرار دارد. امیدواریم رسانه‌ها کمک کنند تا مردم با حضور در باغ‌وحش و بازدید از حیوانات به توسعه بهتر و بیشتر این مرکز کمک کنند. باغ‌وحش ارم تهران در همه روزهای هفته، حتی پنجشنبه و جمعه‌ها، از ساعت ۱۰صبح تا ۷ بعدازظهر فعال است و در مجموع تا ساعتی که هوا روشن است، به مردم خدمات‌رسانی می‌شود.»

 مدیر باغ‌وحش ارم تهران /از ۵۰۰ سال قبل فیلی در ایران متولد نشده

دامبو ایرانی در ارم!  
پرویز قندالی /مدیر باغ‌وحش ارم

«پرویز قندالی»، مدیر باغ‌وحش ارم، درباره بچه فیل تازه متولد شده به همشهری محله می‌گوید: «در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، یک فیل ماده در باغ‌وحش ارم تهران به دنیا آمد. وضعیت بچه و مادر که زایمان طبیعی داشت، کاملاً خوب است و بچه از شیر مادر تغذیه می‌کند. پس از سالیان دراز دوباره شاهد یک بچه فیل در ایران بودیم. حدود ۵۰۰ سال پیش در ایران فیل وجود داشت، اما پس از آن تا به امروز، هیچ گزارش و سندی درباره متولد شدن یک بچه فیل در ایران وجود ندارد.

این فیل‌ها در سال ۱۳۹۲ از سریلانکا به ایران آمدند و ۸ ساله بودند و امروز ۱۶ سال دارند. این فیل‌ها یعنی فیل نر و ماده و بچه آنها که ماده است، تنها فیل‌هایی هستند که در ایران وجود دارند. در حال حاضر بچه فیل روزانه یک ساعت پیش از بازگشایی باغ‌وحش بیرون آورده می‌شود تا کم‌کم به محیط عادت کند. به احتمال زیاد برای تاریخ شانزدهم خردادماه بچه فیل در معرض دید بازدیدکنندگان باغ‌وحش قرار خواهد گرفت که البته تاریخ دقیق این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.»

  • چند حقیقت جالب درباره فیل‌ها

فیل‌ها بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین جانور روی خشکی هستند. سنگین‌ترین وزنی که تاکنون برای یک فیل ثبت شده، ۱۰ هزار و ۸۸۶‌کیلوگرم است.  
فیل‌های آفریقایی به‌طور نرمال بین ۴ تا ۷ هزارکیلوگرم و فیل‌های آسیایی بین ۳ تا ۵ هزارکیلوگرم وزن دارند.  اغلب فیل‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ سال عمر می‌کنند.  فیل‌ها مادران فوق‌العاده‌ای هستند و وقتی بچه فیل می‌خواهد استراحت کند، مادرش به‌گونه‌ای می‌ایستد تا سایه‌اش بر روی بچه‌اش بیفتد و او را خنک نگه دارد.  فیل مادر بچه‌اش را با خرطومش لمس می‌کند و بچه فیل در یک تا دوسال اول زندگی‌اش از کنار مادر دور نمی‌شود.  بچه فیل‌ها از طریق خرطومشان شیر می‌خورند و تا حدود ۴ سالگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند. نکته جالب و با مزه دیگر اینکه فیل‌های نوزاد عادت دارند خرطومشان را میک بزنند.  

کد خبر 605100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha