همشهری آنلاین: اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری لیست دانشگاه‌های معتبر فرانسه و نحوه ارزشیابی مدارک این دانشگاه‌ها را اعلام کرد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 74 دانشگاه فرانسه در ارزشیابی مدارک توسط وزارت علوم در سطح گروه یک (ممتاز) معتبر و 40 دانشگاه در سطح گروه دو(خوب) اعلام شدند.

بر اساس این گزارش در دانشگاه Ecole National Supériure des Techniques  Industrielles et des Mines de Nantes از گروه یک مدارک تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته‌های علوم کامپیوتر، علوم انسانی، مهندسی صنایع، مهندسی محیط زیست و فیزیک ارزشیابی می‌شود.

همچنین در گروه دو دانشگاه‌های معتبر فرانسه 13 دانشگاه صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد ارزشیابی می‌شوند و در12دانشگاه صرفا تا مقطع کارشناسی ارشدو در رشته‌های تحصیلی مشخص و نیزدر دو دانشگاه پس از بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی رساله، چاپ مقاله) مدارک آنها ارزشیابی می‌شود.

گفتنی است، 13 دانشگاه وموسسه آموزش عالی این کشور  نامعتبر اعلام  شده، چنانچه نام دانشگاه یا موسسه‌ای در فهرست دانشگاه‌ها و موسسات اعلام شده اعم از معتبر و غیر معتبر منعکس نشده باشد، متقاضی می‌بایست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام نماید.

اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم در مورد نحوه ارزشیابی مدارک دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فرانسه اعلام کرد:

1. مدارک DUT،BTS ،DEUG ،DEUST به مأخذ "کاردانی" ارزشیابی می‌گردند.

2. مدرک Licence "کارشناسی" ارزشیابی می‌گردد و تنها آن دسته از مدارک Licence که شروع دوره آنها بعد از سال 2002 و در نظام LMD اخذ شده باشد به مأخذ کارشناسی ارزشیابی می‌گردند. بدین ترتیب مدارک Licence که شروع دوره آنها قبل از تاریخ یادشده و یا غیر از نظام LMD باشد به مأخذ کاردانی ارزشیابی می‌گردند.

3. مدرک Licence Professionnelle "کارشناسی حرفه‌ای" ارزشیابی می‌گردد.

4. مدرک Maitrise و نیز مدارک MSG و MST به مأخذ"کارشناسی" ارزشیابی می‌گردند.

5. مدرک Master برای دوره پژوهشی (Recheche) "کارشناسی ارشد" و برای دوره حرفه‌ای (Professionnel) "کارشناسی ارشد حرفه‌ای" ارزشیابی می‌گردد.

تبصره - دوره Master I سال اول کارشناسی ارشد تلقی شده و پیش نیاز Master II می‌باشد. در صورت صدور گواهی مربوط به پایان دوره یاد شده از سوی دانشگاه، صرفاً گواهی صحت صدور صادر می‌گردد.

6. مدارک DEA و DESS به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌گردند.

7. مدارک Diplome Ingenieur به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌گردند.

8. مدارک DPLG ،DESA به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌گردند.

9. مدرک Magistrat به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌گردد.

10. مدارک معماری موسوم به DPLG و DESA به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌گردند.

11. کلیه مدارک Doctorat "دکترا" ارزشیابی می‌گردند و مدارک دکترای سیکل سوم و Docteur d'Etat مربوط به نظام قبل از LMD "دکترا" ارزشیابی می‌گردند.

همچنین مدرک Docteur Universitaire ارزشیابی نمی‌گردد.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده وضعیت دانشگاه‌های فرانسه به این سایت مراجعه نمایند:

www.msrt.ir/sites/Grad_Dept/book.aspx 

کد خبر 110313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز