همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هرچند در پی بروز بحران مالی جهانی بسیاری از بورس‌های دنیا با افت شدید مواجه شدند اما بازار سرمایه کشور با اقدامات کنترلی و اتخاذ تدابیر لازم نه تنها از آسیب‌ها مصون ماند بلکه توانست از تهدیدها فرصت‌سازی کرده و رشدقابل توجهی را تجربه کند

سیدشمس الدین حسینی در گفت وگو با ایرنا، ‌افزود: بازار سرمایه کشور در سال های اخیر حرکت شتابداری را به سوی توسعه و تحول آغاز کرده و همچنان با توجه به فرصت های ایجاد شده و حمایت و توجه سیاست گذاران کلان کشور، ‌مسیر طولانی و پرفراز و نشیب توسعه یافتگی را طی می کند.

وی ادامه داد: بخش های اجرایی و نظارتی بازار سرمایه شکل گرفته و در حال تکامل است ، ضمن آنکه ‌نهادهای مالی جدید همچون شرکت های تامین سرمایه وصندوق سرمایه گذاری تاسیس شده اند.

وزیر اقتصاد اظهار داشت ابزارهای مالی جدیدی همچون اوراق اجاره، قرارداد آتی سهام و غیره برای انتشار و معامله در بازار سرمایه طراحی شده است.

حسینی با بیان آنکه معامله قراردادهای آتی آغاز شده و در حال توسعه به انواع کالاها است، ‌ادامه داد: همایش ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی پیشرفته بطور مرتب توسط نهادهای بازار سرمایه برای ارتقا دانش بازار سرمایه تشکیل می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد بعلت آنکه بازار سرمایه کشور متنوع بوده و مبتنی بر اقتصاد واقعی است علیرغم بحران مالی جهانی روند ارزش بازار و شاخص ها روبه رشد بوده است.

حسینی گفت: تنها در نیمه دوم سال 87 بعلت کاهش شدید قیمت نفت و کاهش درآمد های ارزی کشور بازار سرمایه اثرات اندکی را پذیرفت که در مقایسه سایر بورس های جهانی بسیار ناچیز بوده است.

به گفته وی ‌از طرفی دیگر به موازات رشد بورس و اوراق بهادار تهران بورس کالای ایران نیز با اتخاذ تدابیر و برنامه های جدید از جمله گسترش پذیرش کالاهای جدید و استفاده از ابزار های نوین مالی روند افزایشی را در دوره فعالیت خود داشته است.

 تحلیل نحوه اثربخشی بحران بر بورس تهران

وی گفت:‌ بحران مالی و اقتصادی بین المللی از بازار مالی به بازار واقعی منتقل شد و به صورت مجدد از بازار واقعی به بازار مالی بازگشت حال آنکه در ایران به عکس اثرات اقتصادی از بازار واقعی به بازار سرمایه منتقل شد.

حسینی کاهش ارزش بازار و افت شاخص بورس تهران در زمستان 87 را به علت کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی در سطح بین المللی دانست و افزود: هرچند کاهش قیمت فلزات منجر به کاهش سود و در نهایت ارزش شرکت های بزرگ تولیدکننده فلزات و شرکت های معدنی شد اما از ابتدای سال 88 روند صعودی مجدد آغاز شد که این روند تاکنون ادامه داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد در طول این دوره عمده بورس های بین المللی با کاهش شدید شاخص عملکردی مواجه بودند و در عین حال بورس اوراق بهادار تهران براساس اطلاعات منتشر شده بین المللی از جمله بورس هایی است که توانسته بر بحران مالی به نحو مطلوبی فائق آید.

 اقدامات انجام شده برای کنترل و گذار از بحران

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کنترل و گذار از بحران، گفت: تاکید بر حمایت از بخش واقعی اقتصادکه آثار آن بر بازار سرمایه از جمله استمهال تسهیلات بانکی برای شرکت های صنعتی بورسی‌، افزایش تسهیلات بانکی اعطایی به شرکت ها،‌ سرعت در پرداخت بودجه طرح های عمرانی، ‌ایجاد کارگروه مقابله با بحران و برگزاری جلسات با رییس سازمان بورس مشهود است، از جمله این اقدام ها است.

وی همکاری شرکت های سرمایه گذاری و سایر فعالان بازار برای هماهنگی در کنترل بازار و پرهیز از عرضه های بدون برنامه و همچنین پرهیز از اقدامات هیجانی برای ایجاد جو اطمینان بخش در بین فعالان بازار را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تحریم در بازار سرمایه عنوان کرد.

حسینی گفت: ‌ایجاد مکانیزم ها و بازارگردانی سهام در بورس با هماهنگی سهامداران عمده شرکت ها،‌ افزایش شفافیت اطلاعاتی شرکت ها و اطلاع رسانی به بازار در زمینه سودآوری شرکت ها‌، مدیریت عرضه سهام دولتی در بورس، مهندسی اطلاع رسانی و بکارگیری فناوری ارتباطات بویژه در فضای وب و رسانه ای در جهت افزایش اعتماد و آرامش در بازار سرمایه از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: افزایش اطلاعاتی در عرضه شرکت های پذیرفته شده در بورس و جذب منابع مالی جدید به بازار سرمایه، رقابتی کردن قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی از طریق عرضه آن در بورس کالای ایران، افزایش عرضه کالاهای تولیدی در بورس کالا برای افزایش شفافیت و حذف رانت ها از طریق بازار رسمی که به فعالیت بهتر بخش واقعی در اقتصاد منجر شد نیز از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

وی ‌کوشش برای مدیریت روانی بازار، ‌همکاری با سازمان امور مالیاتی،‌ اولویت قرار دادن بخش صنعت برای اعطای تسهیلات وتصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای جدید مالی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای بهبود بازار سرمایه در شرایط تحریم اعلام کرد.

وزیر اقتصاد گفت: ‌آمار مقایسه ای بورس های عضو فدراسیون بین المللی حاکی از آن است که بورس تهران کمترین آسیب را از بحران مالی اقتصادی بین المللی داشته است.

به گفته وی‌ در مجموع بورس ها معادل 23 هزار میلیارد دلار همزمان با بحران مالی جهانی با کاهش ارزش مواجه شده اند.

کد خبر 110304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز