دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند نزول شاخص‌های بورس تهران به‌طور متناوب در طول 10 روز گذشته مربوط به کلیت بازار نیست و مربوط به کاهش ارزش سهام چند شرکت است

به گزارش همشهری، خط صعودی شاخص بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری آغاز شده بود، در طول 10 روز گذشته دچار نزول‌های مقطعی شد و ریزش شاخص‌های بازار سهام برخی از فعالان بازار را نگران کرد. وقوع اخبار جدیدی در باره ممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده و پس از آن لغو واگذاری بلوک‌های سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نخستین جرقه‌ها برای نزول شاخص بورس تهران بودند.

انتشار این اخبار در بازار سرمایه ابتدا باعث نزول ارزش سهام شرکت‌های معدنی و سپس کاهش ارزش سهام شرکت‌های خودرو ساز شد اما با باز شدن نماد مخابرات، بار دیگر شاخص بنای صعود گذاشت تا اینکه در مبادلات روز گذشته بار دیگر شاخص بورس با کاهش 75 واحدی به کار خود پایان داد.

حسن خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه و دبیر کل کانون کارگزاران درباره دلایل نزول شاخص بورس گفت:  مشکل جدید در وضعیت شاخص‌های بورس وجود ندارد، در واقع علت اصلی نزول شاخص بورس کاهش ارزش چند شرکت بزرگ در بورس تهران بوده است.

وی افزود: علت اصلی نزول شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته کاهش ارزش سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و مخابرات بود، ارزش سهام فولاد مبارکه به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی منفی شد و شرکت مخابرات نیز نمادش برای برگزاری مجمع بسته شد.

به گفته وی برخی سهامداران ترجیح می‌دهند قبل از برگزاری مجمع سهام یک شرکت را بفروشند. وی در عین حال تاکید کرد: همچنین سهامدارانی هم که از ابتدای سال تاکنون بین 10 تا 15 درصد بازده به دست آورده‌اند شاید در چنین شرایطی فروشنده باشند و زمینه افزایش عرضه سهام را در بازار به‌وجود بیاورند.

ضعف شاخص

خرازی با بیان اینکه شاخص بورس تهران از لحاظ تاثیر‌پذیری از سهام شرکت‌های بزرگ دچار ضعف است گفت: باید قبول کنیم که شاخص کنونی بورس دچار ضعف‌هایی است. در این شاخص که بر مبنای قیمت و بازده نقدی محاسبه می‌شود کاهش یا افزایش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران به‌شدت تاثیر دارد به همین دلیل است که هم‌اکنون شاخص بورس تهران در حال بازنگری است تا شاخصی بر مبنای سهام شناور آزاد تهیه شود.

وی تاکید کرد: شاخص کنونی پس از آنکه ارزش سهام یک شرکت بزرگ مانند مخابرات نزول می‌کند با نزول مواجه می‌شود چرا که وزن این شرکت‌ها روی شاخص زیاد است اما زمانی که شاخص بر مبنای سهام شناور آزاد محاسبه شود فقط میزانی از سهام شرکت‌ها که در بازار شناور است در شاخص محاسبه می‌شود و تغییرات افزایشی یا کاهشی شرکت‌های بزرگ نمی‌تواند یکباره شاخص را صعودی یا نزولی نشان دهد.

کد خبر 106561

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز