گروه بورس: برخی کارشناسان معتقدند روند رو به رشد شاخص بازار سهام در سال‌جاری غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد

در این شرایط معاون شرکت بورس از بررسی وضعیت رشد شاخص‌ها در کمیته بازار سهام خبر داد.

به گزارش همشهری، هرچند افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در سال‌جاری بسیاری از فعالان بازار را خوشحال کرده اما کارشناسان معتقدند ادامه روند کنونی منجر به غالب شدن یک جو احساسی بر بازار خواهد شد و این موضوع می‌تواند خطرات جدیدی را برای بورس تهران به‌دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر قیمت سهام برخی شرکت‌ها نیز در شرایط کنونی بدون تحلیل منطقی و صرفا بر مبنای شایعات رشد می‌کند و سازمان بورس تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی عمومی در این زمینه انجام نداده است. تحلیلگران بر این باورند که سرعت افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون منطقی به‌نظر نمی‌رسد و ادامه این روند باعث ایجاد حباب قیمت‌ها در بورس خواهد شد.

در همین رابطه علی اسلامی کارشناس بازار سرمایه و عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار به همشهری گفت: علت اصلی رشد قیمت‌ها و شاخص‌های بورس تهران تعیین نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی بود.

در واقع از سال گذشته موضوع کاهش نرخ سود بانکی و تعیین بهره‌های حداقلی برای سرمایه‌گذاران استارت اولیه را برای رشد قیمت‌ها در بورس زد و پس از آن با اعلام نرخ واقعی سود بانکی از سوی بانک مرکزی نقدینگی بیشتری به سوی بورس تهران هدایت شد.

وی افزود: پس از اعلام نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی سرمایه‌های جدید تری وارد بورس تهران شد و طبیعتا به‌دلیل کم بودن کفه عرضه در مقابل تقاضا قیمت سهام شرکت‌ها با رشد مواجه شد.  وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرعت رشد شاخص‌ها در شرایط کنونی روال منطقی دارد؟ گفت: بازار سهام ایران تحت‌تأثیر عوامل روانی قرار دارد و طبیعتا وقتی جو روانی بازار مثبت می‌شود تصمیم‌گیری‌ها نیز شرایط احساسی تری به‌خود می‌گیرد.

اسلامی با بیان اینکه سرعت رشد قیمت‌ها به‌شدت غیرمنطقی است، تصریح کرد: سرعت رشد بازار در طول 10 روز گذشته معادل 10 درصد بوده است و این میزان معادل رشد بازار در طول 3 ماه است بنابر این سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی به سمت رفتار‌های هیجانی رو می‌آورند و قدرت تحلیل و منطق از بین می‌رود. چنین شرایطی می‌تواند بازار را به سمت ریسک‌های بزرگ سوق دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: طبیعی است در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران تازه وارد که با تاخیر بیشتری نسبت به حرفه‌ای‌های بازار وارد می‌شوند متضرر خواهند شد.

اسلامی با اشاره به اینکه اگر سرعت رشد قیمت‌ها با شرایط کنونی ادامه داشته باشد بازار در شرایط خطر قرار خواهد گرفت، گفت: در چنین شرایطی وظیفه سازمان بورس این است که نسبت به رشد غیرمنطقی و حاکم‌شدن شرایط هیجانی به بازار هشدار دهد.

بررسی در کمیته بازار

محمد رضا رستمی معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس از بررسی رشد شاخص‌ها در کمیته بازار خبر داد و گفت: موضوع رشد شاخص‌ها در کمیته بازار بررسی خواهد شد.

وی از اظهار نظر کارشناسی در این‌باره خودداری کرد اما در عین حال افزود: موضوع طبقه‌بندی جدید بازار سهام نیز در نشست کمیته بازار بررسی خواهد شد و شرکت‌هایی که سهام شناور آزاد کمی داشته باشند تنزل خواهند یافت و حتی ممکن است از بورس اخراج شوند.

کد خبر 104650

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز