چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که احداث طرح ملی مرکز مالی ایران ارتباطی به این سازمان ندارد.

به گزارش همشهری، با اعلام موضع رسمی سازمان بورس مبنی بر اینکه این سازمان مسئولیتی برای احداث مرکز مالی ایران ندارد، عملا طرح ایجاد این مرکز بلاتکلیف باقی ماند؛ چرا که شرکت بورس نیز پیش از این اعلام کرده بود هیچ مسئولیتی را در این باره نمی‌پذیرد.

در چنین شرایطی که در طول 2 سال مطالعات فراوانی روی طرح ایجاد مرکز مالی ایران انجام شده نشان می‌دهد، توسعه بازار سرمایه ایران از مسیر احداث مرکز مالی ایران می‌گذرد و اجرای آن می‌تواند ضمن کاهش میلیاردی هزینه‌ها، درآمد‌های سرشاری را نیز نصیب بورس تهران کند.

این در حالی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر 120 میلیارد تومان نقدینگی از محل ماده 57 در دست دارد ومی تواند این رقم را صرف توسعه بازار سرمایه کند. بر   اساس این گزارش بخش‌ها و نهاد‌های مختلف بازار سرمایه به‌دلیل موقعیت  مکانی و یا فرسودگی نیاز به ساختمان جدید دارند که برآورد می‌شود قیمت ساختمان‌هایی که از طرف بخش‌ها و شرکت‌های مختلف قرار است به‌زودی خریداری شود بالاتر از 500 میلیارد تومان باشد.

شرکت‌های فرا بورس ایران، کانون کارگزاران، سپرده‌گذاری مرکزی و شرکت خدمات فناوری همگی در تدارک خرید ساختمان در سطح شهر هستند؛ این در شرایطی است که ساختمان معروف حافظ نیز قرار است به‌زودی به نقطه دیگری در شهر منتقل شود.

خبرگزاری فارس همچنین روز گذشته در مورد فرسودگی این ساختمان گزارش داد: آسانسورهای ساختمان 49 ساله و 19 طبقه بورس موجب بروز اختلال در تردد روزانه
150 کارمند و ده‌ها سهامدار مراجعه‌کننده شده است.

هرچند سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان مالک ساختمان 19 طبقه اختیار بازسازی و نوسازی آسانسورها و احیاناً دیگر موارد با اهمیت را به شرکت بورس واگذار کرده اما با توجه به‌وجود این مشکل در سال‌های گذشته بهتر بود مسئولان بازار سرمایه طبق ماده 57 قانون بازار (که مربوط به دارایی‌های سازمان بورس قدیمی است) از مدت‌ها پیش نسبت به فروش این ساختمان و خرید یک ساختمان جدید و اجاره به شرکت بورس اقدام می‌کردند و مانع از بروز چنین نگرانی‌هایی برای کارمندان و مراجعه‌کنندگان متعدد می‌شدند.

تالار حافظ به آرژانتین می‌رود

در همین رابطه روز گذشته محمد رضا رستمی، معاون سازمان بورس درباره انتقال ساختمان جدید بورس به نقطه دیگری گفت: هیأت‌مدیره شرکت بورس تصمیم گرفته ساختمان جدیدی خریداری کند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است. وی افزود: چند موقعیت مکانی در بالاتر از میدان آرژانتین و سعادت آباد دیده شده و هیأت‌مدیره بورس در تلاش است به‌زودی خرید این ساختمان را نهایی کند.

رستمی تأکید کرد: افزایش سرمایه شرکت بورس به همین منظور انجام شده است. وی در پاسخ به این پرسش که بهتر نیست بورس تهران در مرکز مالی استقرار یابد و آیا طرح مرکز مالی ایران توسط بورس دنبال خواهد شد؟ گفت: طرح مرکز مالی ایران فقط یک طرح بود و این موضوع در حیطه اختیارات شرکت بورس نیست.

خبرگزاری موج هم در این باره گزارش داد: شرکت بورس با خریداری زمینی از شهرداری تهران در سعادت آباد، ساختمان خود را از جنب پل حافظ به سعادت آباد منتقل می‌کند.

پیش از این،  شرکت بورس در تلاش بود ساختمان حافظ را از سازمان بورس خریداری کند که باعدم‌تحقق  این امر، زمینی به مساحت 2500 متر تا 3000 متر را در سعادت آباد از شهرداری تهران خریداری کرد. با توجه به الزام شرکت بورس در تحویل ساختمان حافظ به سازمان بورس، تمام بخش‌های شرکت بورس از جمله تالار به ساختمان جدید منتقل خواهد شد.

اقدامات انجام شده

در همین رابطه علی رحمانی، مدیرعامل سابق بورس تهران که طرح مرکز مالی ایران در زمان وی شکل منسجمی به‌خود گرفت، به همشهری گفت: مطالعات متعددی برای ایجاد مرکز مالی ایران انجام شده بود و مستندات آن هنوز وجود دارد؛

ضمن اینکه با گروهی از سرمایه‌گذار ان که طرح مرکز مالی دوبی را اجرا کرده بودند مذاکراتی انجام شده بود. وی درباره ویژگی‌های طرح مرکز مالی ایران گفت: طرح مرکز مالی یک طرح ملی است؛

چرا که می‌تواند درآمد‌های زیادی را برای بورس تهران داشته باشد و از سوی دیگر منجر به توسعه بازار سرمایه ایران خواهد شد. وی تصریح کرد: بحثی که ما دنبال می‌کردیم در 2 مرحله به اجرا در می‌آمد؛

در بخش اول مارکتینگ و معاملات بازار سرمایه انجام می‌شد و در مرحله بعد مقرراتی ایجاد می‌شد که این مرکز را به یک مرکز مالی آزاد تبدیل می‌کرد. رحمانی تصریح کرد: ایجاد چنین مرکزی صرفا احداث ساختمان نیست بلکه ویژگی‌های زیادی به‌دنبال دارد؛ از یک سو به تقویت شبکه اجتماعی بازار مالی ایران کمک می‌کند و از سوی دیگر به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کمک می‌کند؛

در عین حال باعث کاهش هزینه‌های اجتماعی نیز می‌شود. مدیرعامل سابق بورس تهران تاکید کرد: سابقه احداث مراکز مالی در دیگر نقاط دنیا نشان می‌دهد که این مراکز همگی نسبت به دیگر نقاط دنیا موفق‌تر بوده‌اند؛ به عبارت دیگر کشور‌هایی که اقدام به ایجاد مرکز مالی کرده‌اند با افزایش کارایی مواجه شده‌اند.

سازمان بورس: مسئولیتی نداریم

سازمان بورس و اوراق بهاداردر پاسخ مکتوب خود به همشهری اعلام کرد :  طرح ایجاد مرکز مالی ایران در حوزه مسئولیت این سازمان نیست. این سازمان در مورد انتشار گزارشی در روزنامه همشهری با عنوان «مرکز مالی ایران در تعلیق» اعلام کرد: برخلاف آنچه در این مطالب با عبارت «عمق فاجعه» ذکر شده است،

اولا زمین مذکور طبق مصوبه شورای عالی بورس و برای ساخت ساختمان جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، در جهت توسعه این سازمان خریداری شده است، نه برای پارکینگ کارکنان و صرفا تا زمان شروع به‌کار ساخت ساختمان، از آن  به‌عنوان محلی برای استقرار خودروهای کارکنان سازمان استفاده می‌شود.

ثانیا قیمت خرید ساختمان در خبر مذکور، 14 میلیارد تومان ذکر شده که این رقم و حتی مبالغی در حدود آن، به‌طور قطع تکذیب می‌شود.  در خصوص فرسودگی آسانسورهای تالار اصلی بورس در خیابان حافظ، لازم به ذکر است از حدود 2 ماه قبل، قرارداد تعویض آسانسورهای ساختمان حافظ با پیمانکار منعقد شده و طبق برنامه‌ زمان‌بندی اعلام شده توسط پیمانکار، تعویض آسانسورهای این ساختمان تا شهریور به پایان خواهد رسید. 

در خصوص طرح ایجاد مرکز مالی و مخالفت سازمان بورس و اوراق بهادار با این طرح، ذکر این توضیح لازم است که این طرح، پیش‌تر از جانب شرکت بورس اوراق بهادار به‌عنوان یک شرکت خصوصی، مد نظر بود که پیگیری نشد؛ بنابراین اساسا تصمیم‌گیری در خصوص اجرا و یا عدم اجرای چنین طرحی، در حوزه مسئولیت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی نیست و سازمان در این زمینه ورود پیدا نکرده است.

کد خبر 106742

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز