گروه بورس: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند فصل سرمایه‌گذاری در بورس تهران فرار رسیده و صنایعی مانند بانکداری، بیمه‌ها، گروه معادن و فلزات و شرکت‌های دارویی از جمله سهامی هستند که سهامداران می‌توانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند

به گزارش همشهری، آغاز سال جدید با رشد شاخص‌های بورس تهران همراه شد، هرچند رشد قیمت سهام شرکت‌ها و افزایش شاخص‌های بورس از قبل پیش‌بینی می‌شد اما پرسشی که می‌ماند، این است که بهترین و پربازده‌ترین سهام بورس تهران چه شرکت‌هایی هستند.

با وجود اینکه برخی بر این باورند که اجرای طرح تحول اقتصادی منجر به کاهش سودآوری صنایع انرژی بر خواهد شد اما در مقابل گروه دیگری از کارشناسان معتقدند این تاثیر عموما در سود آوری شرکت‌ها تاثیر خواهد داشت و قیمت سهام این شرکت‌ها  با کاهش چندانی روبه‌رو نخواهد شد.

در همین حال کارشناسان پیشنهاد می‌دهند سرمایه‌گذاران متناسب با ریسک اقتصادی‌شان اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس تهران کنند.در همین رابطه عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: شرایط بازار سهام در نیمه نخست سال و حتی تا پایان سال با توجه به عوامل متعددی مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف طرف تقاضا در سال‌جاری نسبت به عرضه بار بیشتری خواهد داشت، افزود: با در نظر گرفتن طرح تحول اقتصادی می‌توان گفت که صنایعی که از لحاظ مصرف انرژی در حاشیه امن تری قرار دارند و عملا نیاز‌های اقتصادی کشور را تامین می‌کنند کمتر تحت‌تأثیر طرح تحول اقتصادی قرار خواهند گرفت.

وی گفت: هر چند صنایع فلزی تحت‌تأثیر اجرای طرح تحول اقتصادی قرار خواهند گرفت اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت‌های جهانی می‌توان گفت از جمله صنایع پیشرو بازار در ماه‌های آینده باشند.

حقانی نسب تاکید کرد: از سوی دیگر صنعت بیمه به‌دلیل اینکه زمینه‌های سرمایه‌گذاری زیادی در آن وجود دارد و عملا فعالیت‌های این صنعت در این زمینه گسترش نیافته است، یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه در حال حاضر بخشی از مراحل خصوصی‌سازی‌ در این صنعت باقی مانده است و سهام بیمه دانا قرار است در نیمه نخست سال‌جاری در بورس عرضه شود.

وی به بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها به‌ویژه بانک‌هایی که در سال گذشته با افزایش قیمت چندانی روبه‌رو نشدند از جمله شرکت‌هایی هستند که می‌توانند در روز‌های آینده با استقبال بازار مواجه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین صنایع دارو‌سازی‌ و خدماتی و شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را ازجمله شرکت‌هایی دانست که می‌توانند محلی برای سرمایه‌گذاری سهامداران باشند.
حقانی نسب تصریح کرد: صنایع خودرو‌سازی‌ به‌صورت سنتی سود‌های مناسبی را شناسایی کرده‌اند.

وی افزود: این موضوع زمینه جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کرده است.این کارشناس بازار سرمایه سپس به تحلیل شرایط بورس پس از اجرای طرح تحول اقتصادی پرداخت و گفت: به اعتقاد من اگرچه اجرای طرح تحول اقتصادی منجر به کاهش سود آوری برخی از صنایع از جمله صنایع انرژی بر می‌شود اما این موضوع منجر به کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها نخواهد شد.

از سوی دیگر در مورد برخی دیگر از صنایع که وابسته به قیمت‌های جهانی هستند به‌دلیل رشد قیمت محصولات جهانی، قیمت سهامشان اصلاح خواهد شد.وی تاکید کرد: اعتقاد کلی بر این است که پس از اجرای طرح تحول اقتصادی در ایران تورم ساختاری در ایران از بین خواهد رفت و این موضوع باعث می‌شود نرخ بازده مورد انتظار در بازار سهام کاهش پیدا کند اما سطح عمومی قیمت‌ها چندان کاهش پیدا نخواهد کرد.

حقانی نسب همچنین به شرایط عرضه و تقاضا در نیمه نخست سال اشاره کرد و گفت: با توجه به عرضه عمده شرکت‌های مهم در سال‌ها ی گذشته می‌توان پیش بینی کرد روند خصوصی‌سازی‌ در سال‌جاری به کندی پیش برود و این موضوع باعث تقویت طرف تقاضا و رشد قیمت‌ها خواهد شد.

فصل سرمایه‌گذاری در بورس

در همین رابطه هادی بیدختی، مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس و کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: واقعیت این است که با در نظر گرفتن عوامل مختلف می‌توان به عموم سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته وی کاهش تنش‌های بین‌المللی، آرامش داخلی و همچنین نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری زمینه سودآوری را در بورس تهران فراهم کرده است.بیدختی تاکید کرد: صنایع پیشرو بازار در این مدت صنایعی خواهند بود که تاثیر کمتری از طرح تحول اقتصادی بگیرند مانند بانک‌ها، گروه پیمانکاری و همچنین صنایع خودرو‌سازی‌.

وی همچنین به گروه معادن و فلزات اشاره کرد و گفت: این صنعت اگر چه با اجرای طرح تحول با کاهش سود آوری مواجه خواهد شد اما به‌دلیل رشد قیمت‌های جهانی با اصلاح پیش‌بینی سود مواجه خواهد شد و می‌توان گفت از جمله صنایع پیشرو بازار خواهد بود.

کد خبر 104376

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز