یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که بورس کالای ایران درصدد است ساختمان جدیدی را که با صرف میلیارد‌ها تومان خریداری و تجهیز کرده پس بدهد و ساختمان دیگری خریداری کند

به گزارش همشهری، طرح مرکز‌ مالی ایران که با روی کار آمدن علی رحمانی مدیرعامل سابق بورس تهران، شکل کامل‌تری به‌خود گرفت پس‌‌از خداحافظی وی از بورس تهران به‌دلیل اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقادی به این کار نداشت به دست فراموشی سپرده شد.

این موضوع باعث شد، بازار سرمایه ایران به‌دلیل پراکندگی جغرافیایی متحمل هزینه‌های سنگینی شود و از سوی دیگر هزینه‌های بیشتری را به فضای شهری تحمیل کند.

تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که بورس کالای ایران قصد دارد ساختمان جدیدی را که با صرف میلیارد‌ها تومان در خیابان طالقانی خریداری و تجهیز کرده است، به‌دلیل فضای کم و موقعیت نامناسب  شهری بفروشد و به محل دیگری نقل مکان کند. فضای کم موجود در این ساختمان باعث شده، میز‌های کوچکی به کارگزاران با مبالغ هنگفت اجاره داده شود.

در حالی‌ که مبلغ اجاره‌بها از زمان آغاز به کار بورس کالا در خیابان طالقانی، به‌دلیل هجوم تعداد زیادی از کارگزاران برای اجاره دفتر به نحو بی‌سابقه‌ای و حتی در برخی موارد تا
 10 برابر افزایش یافته است.

این در شرایطی است که ساختمان اصلی بورس تهران در خیابان حافظ نیز به‌دلیل فرسودگی هزینه‌های زیادی دارد و به‌طور مثال آسانسورهای بورس تهران به دلیل فرسودگی مدام در حال سقوط هستند.

در چنین شرایطی  شرکت بورس نیز در حال پرداخت اجاره سنگینی برای این ساختمان 19طبقه است و قرار شده تالار بورس تهران با خرید ساختمان جدیدی به مکان دیگری منتقل شود.در همین حال سازمان بورس و اوراق بهادار نیز که در طول 2 سال گذشته ساختمانی را در خیابان ملاصدرا خریداری کرده به‌دلیل آنکه پیش‌بینی‌های لازم را برای استقرار کارکنان و پارکینگ کارمندان نداشته، زمینی را در کنار ساختمان جدید به اجبار و  به ارزش 14 میلیارد تومان خریداری کرده تا اتومبیل‌های کارکنان را در آنجا مستقر کند.

کانون کارگزاران بورس نیز که به تازگی موفق به خرید ساختمان جدیدی شده مدت‌ها با مشکل استقرار مکانی روبه‌رو بود و ساختمان جدیدی نیز که خریداری کرده دور از سایر مراکز مالی ایران است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و خدمات فناوری نیز در حال خرید یک ساختمان جدید هستند.

از سوی دیگر، دفاتر شرکت‌های کارگزاری بورس که محل تردد مردم و سهامداران هستند نیز همگی در سطح شهر پراکنده‌اند و این موضوع با ایجاد ترافیک‌های شهری روزانه هزینه‌های سربار زیادی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد.

علاوه بر این موارد، مخروبه شدن تالار سعدی پایین‌تر از چهار راه مخبرالدوله را نیز باید در نظر گرفت که مورد بی‌توجهی مسئولان بازار سرمایه قرار گرفته، درحالی‌که این ساختمان نخستین مرکز مبادلات سهام در ایران بوده است.

بر این اساس در شرایطی که پراکندگی جغرافیایی ساختمان‌ها و مراکز مالی بازار سرمایه ایران سالانه هزینه‌های زیادی را به‌وجود می‌آورد ضرورت اجرای طرح ایجاد مرکز مالی ایران که مذاکرات متعددی برای احداث آن در کنار برج میلاد انجام شده بود به‌شدت احساس می‌شود.

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی لغو مذاکرات برای احداث این مرکز، مخالفت سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. این در حالی است که اکثر پایتخت‌های دنیا و کشور‌هایی که دارای بازار مالی هستند دارای یک مرکز مالی‌هستند که تمامی فعالیت‌های مالی در آنجا متمرکز می‌شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

عمق فاجعه و ضرر‌های مالی به بازار سرمایه

سازمان بورس و اوراق بهادار برای پارک اتومبیل کارکنانش زمینی به ارزش 14 میلیارد تومان را در محدوده میدان ونک خریداری کرده است.

همچنین بورس کالای ایران چند ماه پس از خرید ساختمان جدید به دلیل کمبود جا، ‌در اندیشه خریدیک  ساختمان دیگر است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال خرید یک ساختمان جدید است. 
کانون کارگزاران ساختمان جدیدی را دور از سایر مراکز مالی ایران خریداری کرده است.

این روز‌ها آسانسور‌های تالار اصلی  بورس تهران به‌دلیل فرسودگی بیش از حد مدام در حال سقوط هستند و بورس تهران در حال مکان‌یابی برای خرید ساختمان جدیدی است.

کد خبر 106467

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز