یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بورس: با رشد ارزش سهام شرکت‌ها و افزایش شاخص‌ها، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران با ثبت رکورد بی‌سابقه‌ای در طول 4 دهه گذشته به 67درصد رسید.

به گزارش همشهری، همزمان با آغاز سال جدید شاخص‌های بورس تهران در مدار صعودی قرار گرفتند و در طول 2 روز گذشته همه شاخص‌ها با رشد بی‌سابقه‌ای به‌کار خود پایان دادند. در این میان میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام به 67 درصد رسید. این میزان، بیشترین میزان سود در طول تاریخ فعالیت بورس محسوب می‌شود.

روند صعودی بورس تهران از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغازشد و همزمان با آغاز سال جدید رشد ارزش سهام شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری سهامداران حقیقی و حقوقی زمینه رشد شاخص‌های بورس تهران را فراهم کرد.

کارشناسان معتقدند  رکود در بازار‌های رقیب مانند مسکن، طلا، ارز و همچنین کاهش رکود در اقتصاد جهانی و برخی دیگر از عوامل داخلی و خارجی از جمله کاهش تنش‌های بین‌المللی عمده‌ترین دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بورس تهران بوده است.

در واقع بازارهایی مانند طلا، سکه یا خودرو مانند گذشته جزء فرصت‌های سرمایه‌گذاری تلقی نمی‌شوند، در عین حال بازار مسکن نیز که محلی برای کسب سود محسوب می‌شود در طول 2 سال گذشته با رکود مواجه شده است. این موضوع باعث انتقال نقدینگی سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه شده است.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد رشد بازده سرمایه‌گذاری در بورس، سهامداران بیشتری را در طول ماه‌های آینده برای سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کند و این موضوع باعث تزریق نقدینگی بیشتری به بازار سرمایه شود.

ارزش بورس در مرز 70 میلیارد دلار

همزمان با رشد شاخص‌های بازار سهام، ارزش بورس تهران نیز با رشد قابل‌توجهی مواجه شده و روز گذشته ارزش جاری بازار سهام به مرز 70 میلیارد دلار رسید. عمده‌ترین دلیل افزایش ارزش بورس تهران، رشد ارزش سهام شرکت‌هاست. 

ارزش جاری بورس تهران در نیمه نخست سال 87 برای نخستین‌بار به محدوده 75 میلیارد دلار رسیده بود اما وقوع بحران جهانی زمینه‌های نزول ارزش بورس تهران را فراهم کرد و باعث شد ارزش بورس تهران در پایان سال 87 با بیش از30 میلیارد دلار کاهش از 75 میلیارد دلار به 44 میلیارد دلار سقوط کند،

اما با بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران، ارزش جاری بورس تهران نیز افزایش یافت و در طول سال 88 بالغ بر 21 میلیارد دلار رشد کرد و به محدوده 65 میلیارد دلار رسید.

به این ترتیب با آغاز سال 89 و رشد ارزش سهام شرکت‌ها، ارزش بورس تهران با جهش خیره‌کننده‌ای روز گذشته به محدوده 70‌میلیارد دلار رسید.

کد خبر 104268

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز