گروه بورس: سهام شرکت پالایشگاه تبریز به‌عنوان چهاردهمین شرکت مشمول اصل 44، ظرف 2هفته آینده برای نخستین بار در بورس تهران عرضه می‌شود

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد، سهام پالایشگاه تبریز پس از برگزاری نشست معارفه در روز دوشنبه هفته جاری، به فاصله چند روز عرضه خواهد شد. به این ترتیب با عرضه سهام این شرکت در بورس، برنامه خصوصی‌سازی‌ در سال جدید آغاز خواهد شد.

این شرکت نخستین شرکت اصل44 است که قرار است سهامش در بورس تهران عرضه شود. پیش از این سهام شرکت‌های مهمی چون ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، مخابرات ایران، بانک صادرات، بانک تجارت، بانک ملت، حفاری شمال، بیمه آسیاو بیمه البرز در سال 85 تاکنون در بورس تهران عرضه شده است.

برهمین اساس روز گذشته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از عرضه سهام شرکت پالایشگاه تبریز در بورس تهران خبر داد. سیدمهدی عقدایی در این باره گفت: با توجه به پذیرش سهام این شرکت در بورس نشست معارفه این شرکت برای کارگزاران، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه در روز دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: چند روز بعد از برگزاری این جلسه و احتمالا اوایل هفته بعد، تا 5 درصد از سهام این شرکت در بازار سهام عرضه می‌شود. درصورت کشش بازار ممکن است درصد بیشتری از سهام این شرکت واگذار شود. به گفته وی 30درصد از سهام این شرکت در اختیار سهام عدالت و 20 درصد دیگر نیز به‌عنوان رد دیون واگذار شده است،

بنابراین از 50درصد باقیمانده سهام که در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش است، درصدهایی به‌صورت تدریجی و احیانا بلوکی عرضه خواهد شد. سرمایه‌ این شرکت 194 میلیارد تومان و ظرفیت آن 110 هزار بشکه در روز است.

جزئیات عملکرد پالایشگاه تبریز

در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن به‌عنوان کارگزار معرف پالایشگاه تبریز درباره عرضه سهام این شرکت در بورس گفت: شرکت‌های ملی پخش فراورده‌های نفتی به‌عنوان مشتری محصولات اصلی، پتروشیمی تبریز به‌عنوان مشتری بخشی از محصولات نفتا و گاز اتان و شرکت نفت پاسارگاد به‌عنوان مشتری وکیوم باتوم از جمله مشتریان عمده و داخلی محصولات پالایشگاه نفت تبریز هستند.

حیدر سلیتی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با وضعیت سودآوری شرکت نیز گفت: پیش‌بینی سود هر سهم شرکت پالایش نفت تبریز (EPS) برای سال‌جاری 812 ریال و برای سال‌های 90و91 به‌ترتیب 1363 و 1843 ریال پیش‌بینی شده است.

به گفته وی موقعیت مکانی این شرکت و امکان دسترسی به بازارهای بین‌المللی از طریق کشورهای همجوار از قبیل ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، نخجوان و ارمنستان شرایط مناسبی را برای این شرکت و صادرات محصولات فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه پالایش نفت تبریز به‌طور متوسط حدود 7 درصد از نیاز فراورده‌های نفتی کل کشور را تأمین می‌کند، افزود: این شرکت به مانند هر شرکت دیگر حاضر در بورس دارای ریسک‌های عمومی و اختصاصی مانند عرضه‌کننده انحصاری خوراک است که با توجه به امکان تامین مواد اولیه از کشورهای همجوار، چنین ریسکی در آینده قابل حل است.

کد خبر 106269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز