جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: شرکت‌های بورس تهران در سال گذشته 8 میلیارد دلار سود بین سهامداران تقسیم کردند

به گزارش همشهری، گزارش رسمی بورس تهران نشان می‌دهد 337 شرکت حاضر در بورس تهران در سال گذشته 11 میلیارد دلار سود به دست آورده‌اند که از این میزان 72 درصد معادل 8 میلیارد دلار را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند.

این میزان سود بین 3 میلیون و 217 هزار نفر از سهامداران بورس تهران تقسیم شده است. این اطلاعات نشان می‌دهد گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین میزان سود را در سال گذشته به دست آورده‌اند که این مقدار برابر با 18 هزار میلیارد ریال معادل 8/1میلیارد دلار بوده است.

این گروه شامل 7 بانک صادرات، ملت، تجارت، پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین و سیناست و در حال حاضر 148 هزار سهامدار حقیقی و حقوقی سهام این شرکت‌ها را در دست دارند.
پس از بانک‌ها گروه خودرو و ساخت قطعات که شامل 30 شرکت ازجمله ایران خودرو و سایپاست با پیش‌بینی سودی معادل 5/1میلیارد دلار در رتبه دوم بورس جای گرفته است.

این گروه نیز هم‌اکنون به لحاظ تعداد سهامدار دومین گروه بزرگ بورس تهران محسوب می‌شود و 431 هزار نفر سهام شرکت‌های خودرو و ساخت قطعات را در دست دارند.

پس از خودرو سازان، گروه فلزات اساسی که شرکت‌های مهمی از جمله ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان در آن عضو هستند با پیش‌بینی سودی برابر با 14 هزارو 583 میلیارد ریال (معادل 5/1میلیارد دلار) در رتبه سوم سودآور‌ترین صنعت بورس جای گرفته است.

بازده بورس 57 درصد

گزارش‌های بورس تهران همچنین نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری در12‌ماهه سال گذشته به 3/57 درصد رسید. این میزان بالاترین نرخ سود در میان بازار‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته محسوب می‌شود.

شاخص بورس تهران در پایان اسفند‌ماه سال 88 در مقایسه با ابتدای سال به میزان 4‌هزارو 570 واحد معادل 3/57درصد افزایش یافته و از 7 هزارو 966 واحد به 12 هزارو 536 واحد رسید.

به‌نظر می‌رسد رکود در بازار مسکن، طلا، ارز و سکه جذابیت بازارهای رقیب برای سرمایه‌گذاری را در سال گذشته کاهش داد و سرمایه‌گذاران را به انتقال نقدینگی به سمت بورس تهران ترغیب کرد.

خالص ارزش سرمایه‌گذاری سهامداران حقیقی و حقوقی در سال گذشته 107‌هزار میلیارد ریال معادل 11 میلیارد دلار برآورد شده است که از این میزان 104‌هزار میلیارد ریال به سهامداران حقوقی و 5/3 هزار میلیارد ریال به سهامداران حقیقی اختصاص یافته است.  همچنین ارزش جاری بورس تهران در پایان سال گذشته با 45 درصد افزایش به 65‌میلیارد دلار رسید.

کد خبر 104080

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز