گروه بورس: ارزش معاملات بازار سهام از مرز 18 میلیارد دلار هم عبور کرد و رکورد جدیدی در بورس تهران به ثبت رسید

به گزارش همشهری، همزمان با آغاز روند صعودی شاخص‌های بورس تهران در طول 2هفته گذشته، ارزش معاملات هم افزایش یافت و فعالان بازار را برای رونق معاملات در روز‌های آینده امیدوار کرد. شاخص بازار سهام درهفته گذشته توانست از مرز 12هزار واحد عبور کند. این شاخص از ابتدای سال‌جاری تاکنون4هزارو166 واحد رشد کرده است.

براساس این گزارش، سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 84 میلیاردو 192 میلیون سهم به ارزش 181 هزار میلیارد ریال معادل 18 میلیارد دلار دادو ستد کرده‌اند که این رقم رکورد جدیدی در بورس تهران محسوب می‌شود.

این در حالی است که پیش از این بالاترین رکورد ارزش معاملات بورس مربوط به سال 87 بود که در طول 12 ماهه این سال سهامداران بورس تهران نزدیک به 14 میلیارد دلار سهام جابه‌جا کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد واگذاری سهام شرکت‌های اصل 44 و عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی‌، زمینه رشد ارزش معاملات بورس تهران رافراهم کرده است.

پیش از این بالاترین رکورد ارزش معاملات بازار سهام مربوط به سال 82 بود که طی آن ارزش معاملات بورس تهران به 11 میلیارد دلار رسیده بود اما با آغاز برنامه خصوصی‌سازی‌ و عرضه سهام شرکت‌های جدید، حجم معاملات بورس تهران به نحو چشمگیری افزایش یافت و رکورد مبادلات سهام ابتدا در سال گذشته و سپس در سال‌جاری شکسته شد. کارشناسان یکی از دلایل رشد کیفی بازار‌های سهام را رشد ارزش معاملات ارزیابی می‌کنند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون696‌هزارو533 نفر در دادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند و نزدیک به 3میلیون معامله در بورس انجام داده‌اند.

بازده بازار

اطلاعات جدید همچنین نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در طول یکماه گذشته 5 درصد رشد کرده و هم‌اکنون به 52 درصد رسیده است. بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام در یکماه گذشته 47درصد محاسبه شده بود.

همچنین پیش از این بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در نیمه نخست سال به مرز 54 درصد نیز رسیده بود. دلیل عمده رشد بازده سرمایه‌گذاری در بورس رونق معاملات و افزایش شاخص‌های بورس تهران است.

کد خبر 102786

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز