سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط ارزش روزانه معاملات بورس تهران در 11 ماه سال‌جاری 24 درصد رشد کرده است

به گزارش همشهری، یکی از متغیر‌های تصمیم‌گیری در بازار سهام به غیراز شاخص‌های بورس، ارزش معاملات است که نشان می‌دهد معاملات یک بازار تا چه حد رونق دارد.

کارشناسان معتقدند مهم‌ترین مولفه بازار سهام قبل از شاخص‌های بورس، حجم و ارزش معاملات است، که تعیین‌کننده میزان کارایی بازار است و هرچه حجم و ارزش مبادلات بورس افزایش یابد میزان گردش سهام نیز به همان نسبت رشد می‌کند.

هرچند در طول سال‌های گذشته، حجم و ارزش معاملات بورس تهران نسبت به ارزش جاری بازار سهام رقم ناچیزی را شامل می‌شد اما تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط ارزش روزانه معاملات بورس تهران در حال افزایش است و این موضوع می‌تواند بیانگر حضور بازیگران جدیدی در بازار سهام باشد؛ هرچند گردش معاملات بورس تهران هنوز با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد.

جدید‌ترین آمارها نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران در طول 11 ماه سال‌جاری روزانه 774 میلیارد ریال سهام خریداری کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24درصد رشد نشان می‌دهد.

ارزش کل معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون با احتساب معامله 8 میلیارد دلاری سهام مخابرات به 171 هزار میلیارد ریال معادل 17میلیارد دلار رسیده است که این رقم نیز در مقایسه با سال قبل 27 درصد رشد کرده است.

سهامداران بورس تهران همچنین در طول 11 ماه سال‌جاری به‌طور متوسط روزانه 363‌میلیون سهم دادو ستد کرده‌اند که حکایت از رشد 70درصدی حجم معاملات دارد.
مجموع سهام خریداری شده توسط سهامداران از ابتدای سال تاکنون با 74 درصد رشد به 80 میلیارد سهم رسیده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌د‌هد تعداد دفعات معاملات از ابتدای سال تا‌کنون 61 درصد رشد کرده وتاکنون 2میلیون و 800هزار معامله در بازار سهام تهران انجام شده است.

محاسبه ارزش جاری بورس

گزارش‌های رسمی بورس تهران همچنین حکایت از آن دارد که ارزش جاری بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 35درصد افزایش یافته و از 45میلیارد دلار ابتدای سال به 61 میلیارد دلار در پایان ماه بهمن رسیده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد شاخص بازده نقدی و قیمت که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران است از ابتدای سال تا‌کنون 48درصد رشد کرده و از 32 هزار و 117 واحد در ابتدای سال به 47هزارو 813 واحد رسیده به این معنا که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس هم‌اکنون به 48درصد رسیده است. همچنین شاخص‌های قیمت، صنعت و مالی بورس تهران نیز در طول 11 ماه سال‌جاری به‌ترتیب 46،46 و 48 درصد افزایش یافته‌اند.

صنایع بزرگ بورس

در حال حاضر گروه فلزات اساسی با ارزشی معادل 10 میلیارد دلار بزرگ‌ترین گروه بورس محسوب می‌شود. این گروه که شامل 23‌شرکت بزرگ بورس تهران است هم‌اکنون نزدیک به 16‌درصد از مجموع کل بورس را در اختیار دارد.

پس از گروه فلزات اساسی،  گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل بانک‌های پارسیان، ملت، صادرات، تجارت، اقتصاد نوین، کار آفرین و سینا با ارزشی معادل 5/8میلیارد دلار در مکان دوم بزرگ‌ترین گروه بازار سهام ایستاده و این 7 شرکت هم‌اکنون 14 درصد از مجموع کل بازار را در اختیار دارند.

شرکت مخابرات نیز به تنهایی با ارزشی معادل 3/8 میلیارد دلار در رده سوم بورس جای گرفته است، این شرکت به تنهایی 5/13 درصد از مجموع کل بورس را شامل می‌شود. گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و استخراج کانی‌‌های فلزی نیز به‌ترتیب در رده‌های چهارم تا ششم بورس به لحاظ ارزش جای گرفته‌اند.

کد خبر 101695

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز