گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت معاملات بورس تهران نشان می‌دهد ارزش دادوستد‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به مرز 17‌میلیارد دلار رسیده است.

گزارش رسمی بورس تهران حاکی از آن است که از ابتدای امسال تاکنون با احتساب مبادله 50 درصد از سهام شرکت مخابرات، ارزش دادوستد‌های بورس تهران در طول 10‌ماه گذشته به مرز 17‌میلیارد دلار رسیده است.

سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 78‌میلیارد سهم به ارزش 167‌هزارو 164‌میلیارد ریال خریداری کرده‌اند که این میزان دادوستد، در طول تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است. سهام شرکت مخابرات ایران در نیمه اول سال‌جاری به ارزش 8 میلیارد دلار، فروخته شد که این رقم بخشی از میزان کل معاملات بورس را شامل می‌شود.

این در حالی است که بالاترین رکورد ارزش معاملات بورس مربوط به سال‌87 است که در طول 12‌ماهه این سال سهامداران بورس تهران نزدیک به 14‌میلیارد دلار سهام جابه‌جا کردند. این اطلاعات نشان می‌دهد واگذاری سهام شرکت‌های اصل44 و عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ زمینه رشد ارزش معاملات بورس تهران را فراهم کرده است.

پیش از این بالاترین رکورد ارزش معاملات بازار سهام مربوط به سال‌82 بود که طی آن ارزش معاملات بورس تهران به 11‌میلیارد دلار رسیده بود اما با آغاز برنامه خصوصی‌سازی‌ و عرضه سهام شرکت‌های جدید، حجم معاملات بورس تهران به نحو چشمگیری افزایش یافت و رکورد مبادلات سهام ابتدا در سال گذشته و سپس در سال‌جاری شکسته شد.

کارشناسان یکی از دلایل رشد کیفی بازار‌های سهام را رشد ارزش معاملات ارزیابی می‌کنند اما نسبت گردش معاملات بورس تهران در طول سال‌های گذشته چندان قابل توجه نبوده است.

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد در دی ماه امسال تعداد 54 هزار نفر در دادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند که این آمار نسبت به ماه گذشته 23‌درصد رشد نشان می‌دهد.  از ابتدای امسال تاکنون 583 هزار نفر اقدام به خرید و فروش سهام در بورس تهران کرده‌اند.

کد خبر 100267

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز