کارشناسان معتقدند که وقوع زلزله در سواحل شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس در دنیا باعث رشد ارزش سهام برخی شرکت‌ها در بورس تهران و قیمت محصولات فلزی در بورس کالا خواهد شد

به‌دنبال وقوع زلزله 8/8 ریشتری در سواحل کشور شیلی که منجر به آسیب دیدن معادن تولیدمس در این کشور شد، بازار محصولات فلزی، نفت و سهام در دنیا تحت‌تأثیر قرار گرفت و بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

بر این اساس10اسفندقیمت مس به بالاترین حد خود در طول 11 ماه گذشته رسید و به‌دنبال آن سهام بازار‌های جهانی نیز با افزایش روبه‌رو شد. همچنین قیمت نفت به 80دلار در هر بشکه رسید.

در همین رابطه مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه در باره تاثیر زلزله شیلی بر بورس تهران و همچنین محصولات فلزی در بورس کالا گفت:با درنظر گرفتن ابعاد خسارت‌های وارد شده به معادن شیلی این واقعه 2 تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت خواهدداشت.

وی افزود:بر این اساس در درجه اول وقوع این زلزله باعث شوک در بازار شده وقیمت‌ها را افزایش خواهد داد و پس از آن بار دیگر قیمت‌ها با یک دوره ثبات روبه‌رو خواهد شد.
اصلی ادامه داد: پس از ثبات قیمت‌ها در یک دوره میان‌مدت با توجه به آنکه زیر ساخت‌های معادن کشور شیلی دچار آسیب‌های جدی شده بار دیگر قیمت مس با رشد مواجه خواهد شد.

او تاکید کرد: افزایش قیمت مس باعث رشد قیمت سهام شرکت ملی صنایع مس ایران که بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس در خاورمیانه است خواهد شد، ضمن اینکه این شرکت رکورد‌های تولید را نیز به تازگی شکسته است.

اصلی تاکید کرد: از سوی دیگر این افزایش قیمت روی شرکت‌هایی که تولیداتشان وابسته به مس است تاثیر منفی دارد مانند شرکت‌های تولید‌کننده کابل یا ترانس و یا شرکت‌هایی مانند موتوژن و کنتور‌سازی‌.

این کارشناس درباره تاثیر این رویداد بر محصولات فلزی و بورس کالا گفت:افزایش قیمت مس باعث رشد قیمت برخی دیگر از محصولات فلزی مانند روی، نیکل، سرب و فولاد خواهد شد ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود قیمت بیلت و فولاد نیز افزایش یابد.

تأثیر، مقطعی خواهد بود

در همین رابطه عباسعلی حقانی نسب درباره تاثیر زلزله شیلی بر قیمت محصولات مس و قیمت سهام گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های وارد شده به معادن شیلی انجام نشده است اما به‌نظر می‌رسد تاثیر این واقعه بر قیمت‌ها کوتاه مدت خواهد بود. وی افزود: شیلی بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس در دنیاست و معادن زیادی برای تولید این فلز دارد، این در شرایطی است که آنها قدرت بازسازی سریعی دارند و به‌نظر می‌رسد خسارت‌های وارد شده به‌زودی جبران شود.

نوسان در بازار‌های جهانی

به‌دنبال افزایش قیمت مس، سهام بازارهای جهانی نیز با افزایش روبه‌رو شد و نفت هم به80دلار در هر بشکه رسید. پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه در این زمینه گزارش داد، نرخ ارز کشورهای تولیدکننده این کالا نیز با افزایش روبه‌رو شد به‌طوری‌که قراردادهای تحویل مس با 2/ 6درصد افزایش را ثبت کرد.

شاخص مرکب آسیاپاسفیک با یک درصد رشد، شاخص فیوچرز اس‌اندپی با 5 /0درصد رشد، شاخص مرکب شانگهای با یک درصد رشد، دلار استرالیا با 8 /0درصد رشد و دلار نیوزلند با 5/ 0درصد رشد همراه بود و تمامی 10عضو شاخص مرکب آسیاپاسفیک بعد از اعلام ایالات متحده درخصوص افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور صعود کردند.

مس، از برنامه جلو افتاد

 همزمان با افزایش قیمت جهانی مس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از پیشی گرفتن این شرکت از برنامه‌های اعلام شده، خبر داد. به گزارش موج، اردشیر سعد محمدی گفت: در 11ماهه سال 1388، شرکت ملی صنایع مس توانست در تمامی بخش‌های تولید نسبت به برنامه پیش بیفتد.

وی افزود: مجموع استخراج سنگ سولفوری از معادن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی طی 11 ماهه سال 88 به میزان 32 میلیون تن بوده که 6درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی شده افزایش داشته است.

کد خبر 102598

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز