سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد در حال حاضر 20 شرکت متقاضی ورود به بورس تهران هستند

که درصورت پذیرش سهام این شرکت‌ها بیش از چند میلیارد دلار به ارزش بورس تهران اضافه خواهد شد.

به گزارش همشهری، بورس تهران در طول 3 سال گذشته و همزمان با شتاب گرفتن برنامه خصوصی‌سازی‌، پذیرای شرکت‌های مهمی چون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، مخابرات، بانک‌ها، بیمه‌ها و برخی شرکت‌های دیگر بوده است.

این شرکت‌ها باعث شده‌اند ارزش بورس تهران در طول این مدت بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یابد. در چنین شرایطی آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر 20 شرکت دیگر نیز درخواست خود را برای پذیرش به بورس تهران ارائه کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود با اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ و واگذاری سهام شرکت‌های جدید تا پایان سال 1393 ارزش بورس تهران از مرز 100 میلیارد دلار عبور کند. این در حالی است که براساس گزارش هیأت پذیرش درحال حاضر شرکت‌های مهمی مدارک خود را برای حضور در بورس تهران تحویل داده‌اند و ارزیابی می‌شود تا پایان سال آینده نیز سهام پالایشگاه‌ها براساس سیاست‌های اصل 44 برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه شود. مسئولان بورس تهران اعلام کرده‌اند سهام پالایشگاه آبادان و بیمه دانا برای عرضه در روز‌های ابتدایی سال‌89 آماده است. 

در حال حاضر 20 شرکت شامل بانک سرمایه، بیمه پارسیان، بیمه معلم، بیمه دانا، پالایش نفت آبادان، پالایش نفت امام خمینی(ره)، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت کرمانشاه، پست بانک ایران، توربو کمپرسور نفت، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، صنعتی و معدنی شمال‌شرق، فولاد آلیاژی ایران، مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن، هواپیمایی ایران ایر تور و هواپیمایی جمهوری اسلامی تقاضای ورود خود را به بورس تهران ارائه کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود با عرضه سهام این شرکت‌ها نزدیک به 10 میلیارد دلار به ارزش بورس تهران اضافه شود.

شرکت‌های مهم

از جمله شرکت‌های مهمی که نام آنها در فهرست پذیرش بورس تهران به چشم می‌خورد می‌توان نام بانک سرمایه، هواپیمایی ایران‌ایر تور، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و پست بانک را نام برد که از بین این شرکت‌ها، پست‌بانک ایران در مراحل نهایی پذیرش قرار دارد و درصورت تهیه امید نامه کار پذیرش سهام این شرکت در بورس به پایان خواهد رسید.

بانک سرمایه نیز درصورت دریافت تأییدیه بانک مرکزی مبنی بر رعایت ضوابط و استاندارد‌های مالی، ارائه برنامه کسب و کار برای 3سال آینده و انتشارگزارش پیش‌بینی سود حسابرسی شده سال89 شرایط پذیرش در بورس تهران را به‌دست خواهد آورد.

اما 2شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تور و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گویا راه درازتری برای عرضه سهامشان در بورس پیش رو دارند و در این میان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ابتدا باید تکلیف زیان انباشته خود را روشن کند و هواپیمایی ایران ایر تور نیز باید پس از تبدیل شدن به شرکت سهامی عام گزارش‌های مربوط به عملکرد مالی سال 88 و گزارش پیش‌بینی حسابرسی‌شده سال 89 را به بورس ارائه کند.

کد خبر 103604

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز