گروه بورس: تعداد خریداران سهام از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون با رشد بی‌سابقه‌ای به 75 هزار نفر رسید

به گزارش همشهری، همزمان بارشد شاخص‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بورس تهران شدند و دارایی‌های خود را به بورس تهران منتقل کردند. کارشناسان معتقدند رکود در بازار‌های رقیب بازار سرمایه، از قبیل، مسکن، طلا و ارز عمده‌ترین دلیل کوچ سرمایه‌گذاران به سمت بورس تهران بوده است.

این در حالی است که به‌دلیل کاهش نرخ سود بانکی، سرمایه‌گذاری در بازار پول نیز از توجیه اقتصادی برخوردار نیست و این موضوع محرک اصلی مردم و سرمایه‌گذاران برای خرید سهام در بورس تهران بوده است.

بر همین اساس به‌دنبال افزایش تعداد سرمایه‌گذاران در بورس تهران نقدینگی جدیدی نیز به سمت بورس تهران سرازیر شده است به‌طوری که حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود به همشهری گفت: طی 20روز نخست فروردین ماه 50میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده است.

فعالان بازار امیدوارند با توجه به‌وجود حجم عظیمی از نقدینگی در جامعه و کمبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری، این سرمایه‌ها در طول روز‌های آینده به بورس تهران تزریق شود. شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت نیز روز گذشته از به کار گرفتن راهکار‌هایی برای هدایت این نقدینگی به سمت بورس تهران خبر داد.

اما تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 75 هزار سهامدار در دادو ستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند که این آمار در مقایسه با سال قبل نزدیک به 4 برابر رشد نشان می‌دهد.سهامداران بورس تهران همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون 3/3میلیارد سهم به ارزش 8هزار میلیارد ریال خریداری کرده‌اند.

در همین رابطه، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با ارائه گزارش 20 روز اول سال‌جاری گفته بود: میانگین ارزش روزانه معاملات به 447میلیارد تومان رسیده درحالی‌که این میزان در سال گذشته 77میلیاردتومان بوده و این به معنای این است که ارزش معاملات بورس 6برابر شده است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه گردش معاملات سهام نیز به‌شدت افزایش یافته است خاطرنشان می‌کند: در طول 20 روز نخست سال‌جاری 145هزار معامله در بورس تهران انجام شده درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 62 هزار دفعه بوده است.

رشد 481 درصدی

رئیس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ارزش معاملات بورس تهران در 3هفته نخست سال 88 را 958 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم با رشدی 481 درصدی نسبت به سال گذشته به 5571 میلیارد ریال رسید. 

خواجه نصیری ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز 24 فروردین ماه جاری 725 هزار و 674 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: ارزش بازار نسبت به پایان سال گذشته 3/11درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، میانگین متوسط گردش معاملات روزانه بورس تهران در سال89 300 تا 400 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در دوره مشابه سال گذشته 50میلیارد ریال بود که این امر نشان‌دهنده اقبال بازار روی صنایع مختلف است.

کد خبر 105295

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز