سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در بازار فرابورس خبر داد

به گزارش همشهری سید علی حسینی روز گذشته در همایش فرصت‌های تامین مالی ضمن اعلام این مطلب افزود: به‌دنبال تایید وزیر اقتصاد و با هماهنگی که با سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام شد از این پس عرضه‌های خصوصی‌سازی‌ که در قالب مزایده انجام می‌شود در بازار فرار بورس انجام خواهد شد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: در این زمینه توافق‌های خوبی با وزیر اقتصاد انجام شده و قرار است بازار فرابورس برای عرضه‌های مزایده‌ای در اولویت قرار بگیرد. این توافق شامل عرضه‌های اولیه‌ای نیز می‌شود. به گفته وی همچنین توافق کاملی با سازمان امور مالیاتی برای تخفیف‌های مالیاتی در بازار فرابورس انجام شده که به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید.

حسینی در باره آینده فعالیت بازار فرابورس ایران تاکید کرد: حاکمیت، دولت، شورای بورس و مسئولان اجرایی به‌شدت به‌دنبال توسعه و حمایت از بازار فرابورس هستند؛ از این جهت مطمئن باشید بازار فرابورس به‌زودی به یک بازار بزرگ و متشکل هم ردیف بورس تهران تبدیل خواهد شد و ما در این زمینه به‌شدت به‌دنبال توسعه ابزارها و امکانات هستیم.

انتقال پذیره‌نویسی به فرابورس

همچنین در این همایش مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل فرابورس از انتقال مراحل پذیره‌نویسی سهام به بازار فرابورس خبر داد.وی در این‌باره گفت: پیش از این پذیره‌نویسی اولیه سهام صرفا در بازار پولی انجام می‌شد اما با تمهیدات انجام شده به‌زودی پذیره‌نویسی سهام به بازار فرابورس منتقل خواهد شد.

وی گفت: پذیره‌نویسی، انتشار اوراق مشارکت و ابزارهای مالی خاص برای تامین مالی پروژه‌ها در این بازار اندیشیده شده است، به همین جهت انتشار اوراق مشارکت و گواهی سپرده سرمایه‌گذاری خاص در فرابورس و انجام معامله دست دوم این اوراق در فرابورس هزینه تامین مالی ناشر را به‌شدت کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاران را از یک بازار نقد پذیر و قابل اتکا برخوردار می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرابورس با اشاره به تمایل برخی از مخاطبان جدید فرابورس به سرمایه‌گذاری در بخش اوراق با درآمد ثابت گفت: برای جذب این مخاطبان باید بازار سرمایه و فرابورس برنامه‌ریزی داشته باشند، زیرا سود و بازدهی آن بیش از اوراق مشارکت بانک‌هاست.

وی از عرضه سهام هتل هما در فرابورس و فعال‌تر شدن بازار سوم آن طی یک ماه آینده خبر داد و افزود: تامین مالی پروژه‌های مسکونی یا تامین مالی خریداران مسکونی از طریق سپرده‌گذاری در بانک مسکن که قبلا حق تقدم آن از طریق اوراق حق تقدم فراهم شده است، انجام می‌شود.

ضعف بازاریابی در بازار سرمایه

حسین خزلی خرازی، دبیرکل کانون کارگزاران در این همایش با بیان اینکه در حال حاضر دانش بازار یابی در دنیا در 2 بخش در حال توسعه است که بخش اول مربوط به بازار یابی کالا و تولید است و بخش دوم مربوط به بازار یابی خدمات است، گفت: یکی از ضعف‌هایی که ما در بازار سرمایه کشور داریم ضعف تبلیغات و بازار یابی است؛

اگر قبول کنیم که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نوعی واسطه‌گری مالی هستند بنابر این بازاریابی در این بخش مربوط به بازار یابی خدمات می‌شود. وی افزود: آنچه که باعث شده تاکنون نتوانیم فعالیت مان را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم ضعف در بازاریابی خدمات مالی است.

دبیر کل کانون کارگزاران با بیان اینکه حجم نقدینگی در کشور افزایش یافته است تاکید کرد: شرکت‌های هرمی ظرف چند سال 4 هزار میلیارد تومان از نقدینگی در دست مردم را جمع‌آوری کردند درحالی‌که این سرمایه‌ها همگی سوخت شدو هیچ پشتوانه اقتصادی نداشت.

خرازی اعلام کرد: قشر وسیعی از مردم پس‌انداز‌هایی دارند که به‌دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری این پس‌انداز‌ها هستند اما با وجود اینکه بیش از 40 سال از فعالیت بورس در ایران می‌گذرد هنوز مردم آشنایی کاملی با بورس و سهام ندارند.

کد خبر 107208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز