گروه بورس: معاون شرکت بورس اوراق بهادار از آغاز طبقه‌بندی بازار در اردیبهشت‌ماه خبر داد و اعلام کرد:

در صورتی که شرکتی معیار‌های دستورالعمل پذیرش در بورس را نداشته باشد در این ماه  از بورس تهران اخراج می‌شود.

به گزارش همشهری، شرکت بورس اوراق بهادار در اردیبهشت ماه امسال برای سومین سال متوالی کار طبقه‌بندی بازار را آغاز خواهد کرد، بر این اساس شرکت‌های بورس بر مبنای معیارهایی از قبیل میزان سهام شناور آزاد، وضعیت اطلاع رسانی، وضعیت سودوزیان، نسبت بهره مالکانه و همچنین گزارش‌های حسابرس شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرند و در بازار‌های اول و دوم بورس دسته بندی می‌شوند.

این طرح که از سال 87 در بورس تهران به مرحله اجرا درآمده است، به سهامداران امکان مقایسه شرکت‌های بورس را می‌دهد و نشانگر این است که این شرکت‌ها تا چه حد به استاندارد‌های لازم نزدیک هستند.

بورس تهران در این زمینه معیار‌های مختلفی را در نظر گرفته و سختگیرانه عمل می‌کند به‌طوری که اگر شرکتی ملاک‌های لازم را برای ماندن در بورس نداشته باشد از بورس اخراج می‌شود که در سال نخست اجرای این دستورالعمل78 شرکت و در سال گذشته 15 شرکت از بورس اخراج شدند.

در همین رابطه محمد رضا رستمی معاون شرکت بورس اوراق بهادار از آغاز طبقه بندی بازار از اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: طبقه‌بندی شرکت‌های بورس تهران از اردیبهشت ماه امسال در کمیته بازار آغاز خواهد شد و گزارش این طبقه بندی تا پایان اردیبهشت به اطلاع سازمان بورس خواهد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که چه معیار‌هایی برای دسته‌بندی شرکت‌ها لحاظ خواهد شد عنوان کرد: این طبقه‌بندی براساس دستورالعمل پذیرش اجرا می‌شود و موضوعاتی از قبیل سود و زیان شرکت‌ها، تعداد سهامدار، سهام شناور، نسبت مالکانه، نظر حسابرس و وضعیت اطلاع‌رسانی شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی در صورتی که شرکتی معیار‌های لازم دستورالعمل پذیرش را نداشته باشد از بورس اخراج خواهد شد. وی اشاره‌ای به تعداد شرکت‌هایی که در معرض اخراج از بورس هستند نکرد اما در عین حال تاکید کرد: بورس در این زمینه جدی عمل می‌کند و ممکن است شرکت یا شرکت‌هایی از بورس اخراج شوند.

اخراج سرمایه‌گذاری ملت

در همین رابطه محسن قاسمی مدیرامور ناشران شرکت بورس هم در پاسخ به این پرسش که آیا شرکتی در خطر حذف از بورس تهران قرار دارد یا خیر و آیا سرمایه‌گذاری ملت از بورس تهران اخراج شده است، پاسخ داد: روند حذف شرکت‌ها سال به سال کمتر می‌شود؛

به‌طوری‌که بعد از اخراج 78 شرکت در سال 87 و 15 شرکت دیگر در سال گذشته،  هم‌اکنون شرکتی که از وضعیت حادی برخوردار باشد در فهرست وجود ندارد.

وی در گفت‌وگو با فارس توضیح داد: اخراج سرمایه‌گذاری ملت نیز به نتایج گزارش در دست تهیه بستگی دارد. اگر این شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت باشد پیشنهاد حذف از بورس به هیأت پذیرش داده می‌شود تا این مرجع تصمیم نهایی را صادر کند.

کد خبر 105189

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز