گروه بورس: از بین 9 کارگزار متقاضی بورس تهران برای فعالیت در خارج از ایران تاکنون 6 کارگزار مجوز لازم را دریافت کرده‌اند

به گزارش همشهری، حسین خزلی خرازی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، 29 فروردین  در یک نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: این درخواست‌ها برای فعالیت در شهرهای فرانکفورت، کوالالامپور، شانگهای و لس‌آنجلس صادر شده است.

اما کارگزاران بورس تهران برای آغاز فعالیت در بازار جهانی و جذب سرمایه به بازار سهام تهران به مجوز نهادهای ناظر در کشورهای مقصد نیز نیاز دارند. او ادامه داد: کارگزارانی که درخواست تاسیس دفتر کارگزاری در خارج از کشور را به شرکت بورس ارائه داده‌اند درخواست خود را براساس علاقه شخصی پیگیری کرده و روال انجام این کار هنوز سیستماتیک نشده است و قوانین و دستورالعمل‌های لازم نیز درباره آن وجود ندارد.

تأیید بورس تهران

محمدرضا رستمی، معاون ناشران بورس اوراق بهادار تهران هم با تایید این مطلب گفت: تاکنون شرکت‌های کارگزاری مهر آفرین، کاسپین، راهبرد، نهایت نگر، حافظ و آبان برای فعالیت در کشورهای مالزی، پاکستان، امارات متحده عربی و همچنین ایالت کالیفرنیای آمریکا از شرکت بورس مجوز دریافت کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه درخواست تاسیس نمایندگی کارگزاری در خارج، توسط امور اعضا دریافت و پس از رسیدگی برای تایید به هیأت‌مدیره ارسال می‌شود، افزود: در حال حاضر 3کارگزاری سهام آشنا، مشاوران و آگاه درخواست خود را برای فعالیت مجوز فعالیت در سوئد، امارات و کانادا به بورس تهران ارسال کرده‌اند.

این درخواست‌ها دربخش امور اعضای شرکت بورس در حال پیگیری است و به‌زودی پس از بررسی برای تایید به هیأت‌مدیره ارسال خواهد شد. او گفت: کارگزارانی که قصد فعالیت در کشورهای خارجی را دارند باید پس از کسب مجوز در داخل، برای دریافت مجوز فعالیت در خارج نیز اقدام کنند. وی تصریح کرد: درصورتی که کارگزاران خارجی خواهان حضور و فعالیت در بورس باشند، می‌توانند با رعایت دستورالعمل عضویت، مجوز لازم را از سازمان بورس دریافت کنند.

سرمایه‌گذاری خارجی

حسین خزلی خرازی همچنین در ادامه نشست خبری دیروز خود با اشاره به تشکیل کارگروه تدوین آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال 89 کارگروه مزبور این است که تجربیات و جذب سرمایه‌گذار خارجی به کارگزاران بورس منتقل شود، زیرا تعداد اندکی از کارگزاران تجربه تبادل اطلاعات با سرمایه‌گذاران خارجی را دارند و میزان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ایران بسیار اندک است.

مخالفت بانک مرکزی

او گفت: کارگروهی با حضور مدیران سابق شبکه بانکی تشکیل شده تا کارگزاران و فعالان بازار بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. بانک مرکزی هر سال ارائه تسهیلات به کارگزاران و حتی افراد حقیقی را ممنوع می‌کند.

این کارگروه قصد دارد در مذاکره با مسئولان ذیربط این مشکل را برطرف کند. او توضیح داد: بانک مرکزی با این استدلال که نرخ تسهیلات قابل ارائه پایین و منابع آن محدود است، می‌گوید بهتر است تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های ساختمان، صنعت و تولید ارائه شود.

درحالی‌که به اعتقاد ما اگر نرخ تسهیلات رقابتی باشد و براساس آن بانک‌ها به متقاضیان تسهیلات دهند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. وقتی بورس یکماهه 13درصد بازده دارد پرداخت ماهانه 2 درصد سود، رقمی نیست.

تحلیل آینده بازار سهام

دبیرکل کانون کارگزاران بورس،  اعلام کرد: بررسی‌های به عمل آمده از شرایط بورس طی سال‌های 69 تاکنون نشان می‌دهد در 3 سال پایانی عمر دولت‌ها، همواره، بورس با رونق مواجه شده است؛

به‌طوری که در سال‌های 72 تا 75 یعنی دوره پایانی دولت هاشمی و 81 تا 84 یعنی دوره پایانی دولت خاتمی بازار سهام رونق قابل‌توجهی داشته، دلیل بهبود شرایط بازار سهام در 3سال پایانی عمر دولت‌های حاکم ناشی از شناخت متولیان و مسئولان ارشد از جایگاه بورس در اقتصاد کشورهاست؛ به‌طوری که سال گذشته یک‌هزار و 100 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار شده است.

او در عین حال تصریح کرد: با توجه به ورود نقدینگی جدید به بازار و بدون درنظر گرفتن تأثیر عوامل بحران‌زا نظیر طرح هدفمندی یارانه‌ها، پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار سهام طی 3 سال آینده روبه رشد و مثبت باشد. خرازی توصیه کرد: کسانی که قصد دارند به تازگی وارد بورس شوند، فقط باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع را خریداری کرده و بعد از 3 تا 6 ماه به شرطی که به پیگیری اطلاعات علاقه داشته باشند، با مشاوره به خریداری تک سهم اقدام کنند.

کد خبر 105386

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز