یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: در حال حاضر 18 درصد از مجموع کل سهام منتشر شده در بورس شناور است

و بانک‌ها و بیمه‌ها که به تازگی سهامشان در بورس عرضه شده، قانون 20 درصد سهام شناور آزاد را رعایت کرده‌اند.

به گزارش همشهری، سهام شناور آزاد یکی از متغیرهای ارزشیابی برای مشخص کردن استاندارد بازارهای سهام در دنیاست که در تعیین رتبه نقدشوندگی سهام شرکت‌های بورس اثرگذار است. 

سهام شناور آزاد به تعداد یا درصدی از سهام شرکت‌های بورسی اطلاق می‌شود که در تملک مالکان اصلی و عمده شرکت‌ها نیست و انتظار معامله آن در آینده‌ای نزدیک وجود دارد. به عبارت دیگر سهام شناور آزاد به میزانی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که به‌طور روزانه یا هفتگی داد و ستد می‌شود.

براساس دستور‌العمل پذیرش اوراق بهادار، شرکت‌هایی که در تابلوی اصلی بازار اول، تابلوی فرعی بازار اول و بازار دوم طبقه‌بندی می‌شوند باید به‌ترتیب حد‌اقل 20، 15و 10‌درصد از سهام ثبت شده آنها شناور باشد. 

در همین رابطه حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با همشهری در مورد میزان سهام شناور آزاد شرکت‌های بورس گفت: در حال حاضر 18 درصد از مجموع کل سهام منتشر شده در بورس شناور است.

به گفته وی این میزان در بازار‌های نوظهور دنیا به‌طور میانگین 25 درصد است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا بورس تهران، شرکت‌ها را ملزم به رعایت این قانون نمی‌کند، افزود: سختگیری‌های بورس در این زمینه افزایش یافته و بیشتر شرکت‌هایی که وارد بورش شده‌اند این قاعده را رعایت کرده‌اند؛

به‌طور مثال در حال حاضر این قانون در مورد بانک‌ها و شرکت‌های بیمه رعایت شده است. قالیباف‌اصل گفت: ما حتی با شرکت‌هایی که قبلا سهام آنها در بورس عرضه شده است مکاتبه کرده‌ایم و آنها را تحت فشار گذاشته‌ایم، ضمن اینکه با سازمان بورس نیز در این زمینه هماهنگیم و حتی از سهامدارانی که قصد دارند سهام جدیدی وارد بازار کنند می‌خواهیم قبل از این کار سهام قبلی شان را در بورس شناور کنند.

وی تاکید کرد: این قانون در مورد شرکت‌های بیمه رعایت شد؛ به‌طور مثال در حال حاضر 30 درصد از سهام شرکت بیمه البرز شناور است و یا بیمه آسیا 10 درصد از سهامش در روز اول به‌صورت خرد عرضه شد.

قالیباف‌اصل تاکید کرد: در این زمینه مکاتبات زیادی با سازمان خصوصی‌سازی‌ داشته‌ایم تا درصد عرضه سهام در روز اول را افزایش دهد.

کد خبر 102527

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز