گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری با بورس‌های یونان و قبرس خبر داد

به گزارش همشهری، به‌دنبال امضای تفاهمنامه همکاری با بورس‌های یونان و قبرس، مسئولان بورس تهران در نظر دارند از طریق کارگزاران فعال در ایران به جذب سرمایه‌گذار خارجی بپردازند.

این تفاهمنامه همچنین این امکان را به سهامداران ایرانی می‌دهد که اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌ها در این بورس‌ها کنند.بر همین اساس، مذاکرات بورس تهران برای گسترش همکاری با بازار سهام کشور‌های دیگر در جریان است و مسئولان بورس تهران امیدوارند بر این اساس سهامداران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران ترغیب کنند.

در همین رابطه حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از تلاش برای اجرایی کردن تفاهمنامه همکاری با بورس‌های یونان و قبرس خبر داد.وی در این‌باره گفت: پس از امضای تفاهمنامه همکاری بین بورس‌های یونان و قبرس، مذاکراتی بین دو طرف برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در جریان است.

وی تاکید کرد: این دو بورس پلت فرمی را اجرا کرده‌اند که از طریق آن کارگزاران فعال در 2 کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند و معاملات سهامداران از طریق ارتباط این کارگزاران صورت می‌گیرد.

قالیباف اصل با بیان اینکه با اجرای این طرح سهامداران بورس تهران و همچنین سهامداران بورس‌های یونان و قبرس می‌توانند در بازار سهام یکدیگر سرمایه‌گذاری کنند، خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید به شرایط کلان اقتصادی نگاه کرد اما در حال حاضر مذاکرات‌مان را با کشور‌هایی که با آنها تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌ایم ادامه می‌دهیم و پیگیر این موضوع هستیم.

وی افزود: هرچه بر تعداد بازیگران بازار سرمایه اضافه شود این امکان را که یک بازیگر بتواند به تنهایی معادلات بازار را رقم بزند، از بین می‌برد؛ بر همین اساس ما به غیر از جذب سرمایه‌گذاران داخلی به‌دنبال دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران هستیم.

بورس کشور‌های اسلامی

وی در ادامه از همکاری کشور‌های اسلامی برای تشکیل یک بورس مشترک خبر داد و گفت: مدل ایجاد بورس کشور‌های اسلامی نیز در حال حاضر براساس مدل کشور‌های یونان و قبرس دنبال می‌شود اما این طرح، هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده است.

به گفته وی، برای تشکیل بورس کشور‌های اسلامی نیز ابتدا مدل ارتباط بین کارگزاران در این کشور‌ها مطالعه خواهد شد.

کد خبر 101333

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز