یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: موضوع ممنوع شدن صادرات سنگ آهن تغلیظ شده به خارج و همچنین بازگشایی نماد شرکت مخابرات در مبادلات روز گذشته، بورس تهران و شاخص‌ها را دچار تلاطم کرد

به گزارش همشهری، 5 اردیبهشت شاخص بورس تهران،  برای سومین روز متوالی با نزول مواجه شد و معاملات بازار سهام تحت‌تأثیر بازگشایی نماد مخابرات و انتشار برخی اخبار در باره شرکت‌های گروه معادن وفلزات قرار گرفت.

منحنی شاخص بورس تا قبل از بازگشایی نماد مخابرات در مبادلات دیروزبا کاهش 85‌واحدی به عدد 13 هزار و 996 واحد رسیده بود اما در پی بازگشت مخابرات به بورس و افزایش 4درصدی قیمت هر سهم آن، شاخص بورس صعود کرد و بار دیگر از مرز 14هزار واحد گذشت.

شرکت مخابرات که در حال حاضر با ارزشی معادل 10میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود، بیش از 64واحد تاثیر مثبت روی شاخص بر جای گذاشت اما نزول ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات از جمله فولاد مبارکه اصفهان، گل گهروچادرملو تحت‌تأثیر خبرممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده، زمینه‌های افت شاخص را فراهم کرد.

موضوع ممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده در طول 3روز گذشته، بورس تهران را دچار نزول کرده و باعث کاهش ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن تغلیظ شده وهمچنین فولادی شده است.

احمدعلی هراتی‌نیک، رئیس هیات عامل ایمیدرو هفته گذشته از ممنوع شدن صادرات سنگ‌آهن تغلیظ شده به‌دلیل افزایش نیاز واحدهای فولادسازی داخلی خبر داده و گفته بود: با توجه به افزایش 5/2میلیون تنی تولید فولاد خام کشور در سال‌جاری و 5 میلیون تن در سال آینده نیاز واحدهای فولادسازی نیز به سنگ‌آهن تغلیظ شده بین 5 تا 7میلیون تن افزایش خواهد یافت و از این‌رو میزان تولید داخلی باید افزایش یابد و طبیعتا در داخل مصرف شود.

با این خبر قیمت سهام شرکت‌های گل گهر و چادرملو و همچنین فولاد مبارکه با کاهش مواجه شد اما روز گذشته مشاور وزیر صنایع اعلام کرد که این خبر به نفع شرکت‌های معدنی و فولاد است.

ممنوعیت صادرات

مشاور وزیر صنایع هم درباره ممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده و تاثیر آن روی سهام شرکت‌های این گروه توضیح داد: ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن تغلیظ شده برخلاف تصور اذهان عمومی به نفع شرکت‌های معدنی و فولادی بورس است؛ چرا که از هفته آینده گندله مازاد شرکت‌های سنگ آهنی صادر خواهد شد.

ایرج اکبریه در گفت‌وگو با فارس،  تاکیدکرد: برخلاف تصور اذهان عمومی و ظاهر اولیه، این رویداد اتفاقا  به نفع شرکت‌های سنگ آهنی شده است. وی ادامه داد: با توجه به آغاز به‌کار خط تولید گندله شرکت چادرملو و همچنین خط تولید 5 میلیون تنی گل گهر، از هفته جاری یا آینده مازاد گندله این دو شرکت به کشورهای متقاضی مانند چین و کشورهای منطقه صادر خواهد شد.

اکبریه با بیان اینکه تقاضای قابل توجهی برای گندله ایران از سوی کشورهای منطقه و چین وجود دارد، ادامه داد: به این ترتیب ارزش افزوده شرکت‌های چادرملو و گل گهر با انجام صادرات گندله افزایش خواهد یافت و موردی برای نگرانی سهامداران وجود ندارد.

به گفته وی، سال گذشته صادرات گندله محدود بود اما در سال‌جاری حجم قابل‌توجهی از این محصول صادر خواهد شد.

کد خبر 105925

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز