گروه بورس: تحلیلگران بر این باورند که بورس تهران در مقابل قطعنامه‌های شورای امنیت واکسینه شده است

 و اثر روانی قطعنامه جدید نیز مقطعی خواهد بود.

به گزارش همشهری، صدور قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران برای چندمین بار بورس تهران را در معرض تاثیرات روانی جدید قرار داد اما کارشناسان معتقدند این اثر مدت دار نخواهد بود و پس از مدت کوتاهی بازار سهام به شرایط طبیعی خود باز خواهد گشت.

در همین رابطه محمدرضارهبر، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ به همشهری گفت:نزول بازار سهام درطول روز‌های گذشته به 3 عامل بستگی داشت و به‌نظر می‌رسد این نزول تحت‌تأثیر این عوامل تا 15 روز آینده ادامه پیدا کند و در نهایت فرایند اصلاح قیمت‌ها در بورس آغاز شود.

وی به تشریح عوامل سه‌گانه نزول شاخص‌ها پرداخت و ادامه داد: افزایش ریسک‌های سیستماتیک ناشی از تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، برگزاری مجامع شرکت‌های بورس و همچنین وقوع بحران مالی در یونان از جمله عواملی است که باعث حرکت نزولی شاخص‌ها شده است.

وی با بیان اینکه این نزول مقطعی خواهد بود، ادامه داد: تصویب قطعنامه سیاسی علیه ایران منجر به افزایش ریسک‌های سیستماتیک می‌شود اما در نهایت اثر روانی این قطعنامه کوتاه‌مدت خواهد بود و چندان مدت‌دار نیست.

رهبر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نزدیک‌شدن به فصل مجامع که مصادف است با تقسیم سود شرکت‌ها از جمله عواملی بود که باعث نزول شاخص‌ها شد؛ چرا که به‌طور طبیعی پس از تقسیم سود، قیمت سهام شرکت‌ها کاهش می‌یابدو مطابق سنت هر ساله شاخص بورس تهرا ن پس ازبرگزاری فصل مجامع با نزول مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ خاطرنشان کرد: وقوع بحران مالی در یونان، روی تعاملات مالی شرکت‌های ایرانی تاثیر داشت و برای برخی شرکت‌ها که مراودات تجاری شان را با یورو انجام می‌دادند، هزینه‌بر بود.

وی افزود: با همه این دلایل پس از یک نزول مقطعی و به‌کف رسیدن قیمت‌ها بار دیگر سرمایه‌گذاران با شناسایی سهام بنیادی که دوره نزول ارزش سهامشان کوتاه‌تر است، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و این موضوع منجر به صعود دوباره شاخص‌ها خواهد شد.

زمان خرید سهام است

مدیرعامل تعاونی کارکنان ایران خودرو با اعلام اینکه قطعنامه چهارم شورای امنیت بر بازار سرمایه اثری ندارد، گفت: با تکیه بر دیدگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری، بهترین هفته برای خرید سهام در پیش است.

محسن علی حسینی در گفت‌وگو با فارس، افزود: طی روزهای آینده برخی از آن دسته سهامداران دارای دیدگاه کوتاه‌مدت ممکن است با نگرانی اقدام به فروش سهام کنند اما سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و منطقی با تکیه بر تجربه و تجزیه و تحلیل با خرید سهام شرکت‌های ارزنده از این فرصت بهترین استفاده را خواهند برد.

سرمایه‌گذاران هوشمند، خریدارند

حسین خزلی خرازی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در این باره به همشهری گفت: تاثیر قطعنامه شورای امنیت بر بازار سهام اثر روانی کوتاه مدتی خواهد داشت و دنباله دار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بازار سهام در برابر صدور قطعنامه‌های جدید واکسینه شده است، تاکید کرد: تصویب قطعنامه علیه ایران بیش از آنکه بار اقتصادی داشته باشد اثر روانی دارد و این اثر روانی نیز پس از یک مدت کوتاه فروکش می‌کند و در این مدت سرمایه‌گذاران هوشمند اقدام به خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر می‌کنند.

وی افزود: خیلی از سرمایه‌گذاران که تا دیروز نمی‌توانستند با تشکیل صف‌های خرید اقدام به خرید سهام کنند با شروع روند نزولی قیمت‌ها اقدام به خرید می‌کنند و این موضوع پس از یک مدت کوتاه بار دیگر زمینه صعود بازار را فراهم می‌کند. به گفته خرازی، اثر روانی هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار بیشتر از تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران خواهد بود.

کد خبر 109410

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز