شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال امتناع بانک کارگشایی برای عرضه سکه طلا در بورس، 3بانک ملت، سپه و کشاورزی برای عرضه سکه در بورس اعلام آمادگی کردند.

به گزارش همشهری، مقاومت بانک کارگشایی برای عرضه سکه طلا در بورس با عرضه این محصول توسط بانک‌های دیگر شکسته خواهد شد. از مدت‌ها پیش مسئولان بورس کالا پیشنهاد‌های مؤثری برای حضور فعال این بانک در بورس کالا به بانک مرکزی ارائه کرده بودند.

براساس این پیشنهاد، بانک کارگشایی وظیفه عرضه سکه را در بورس بر عهده می‌گرفت و از این طریق زمینه رونق معاملات این محصول و به تعادل رسیدن قیمت آن از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا را فراهم می‌کرد اما مسئولان بانک کارگشایی با این تصور که قرار است معاملات سکه طلا از دستان آنها خارج شود با این طرح مخالفت کردند و با وجود نامه رسمی بانک مرکزی مانع از عرضه سکه در بورس کالا شدند.

بر همین اساس به تازگی 3 بانک دیگر آمادگی خود را برای عرضه سکه در بورس‌کالا اعلام کردند و قرار است با هماهنگی بانک مرکزی عرضه سکه طلا در بورس توسط این بانک‌ها انجام شود. در همین رابطه عباس بنا‌زاده، مدیر تحقیق و توسعه بورس کالا به همشهری گفت: در حال حاضر 3بانک کشاورزی، سپه و ملت برای عرضه سکه در بورس کالا اعلام آمادگی کرده‌اند که از این‌سه بانک درخواست بانک‌های کشاورزی و سپه به‌صورت رسمی به بانک مرکزی ارسال شده است.

وی افزود: مسئولان بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بودند که در صورت موافقت نکردن بانک کارگشایی وظیفه عرضه بخشی از سکه طلا را به بانک‌های دیگر خواهند داد و بانک کارگشایی نیز می‌تواند براساس مکانیسم حراج به عرضه سکه بپردازد.

حرکت موازی

مدیرعامل بورس کالا نیز در این باره گفت: برخی بانک‌ها به بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که آمادگی عرضه سکه را در بورس دارند که اگر بانک مرکزی با عاملیت آنها موافقت کند این بانک‌ها می‌توانند موازی با بانک کارگشایی در بورس، سکه عرضه کنند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر هاشمیان افزود: بانک مرکزی کتبی با عرضه سکه طلا در بورس کالا موافقت کرده است و در نامه‌ای که رئیس‌کل بانک مرکزی(بهمنی) به رئیس سازمان بورس ارائه کرده، اعلام شده است که به‌زودی و در آینده نزدیک سکه در بورس عرضه می‌شود.

وی درخصوص مخالفت بانک کارگشایی با عرضه سکه در بورس گفت: ما با بانک کارگشایی کاری نداریم و این بانک عرضه خود را انجام می‌دهد ولی بانک‌هایی که در حال حاضر سکه معامله می‌کنند، می‌توانند واسط این کار قرار بگیرند؛ به‌طوری‌که از بانک مرکزی سکه بگیرند و در بورس عرضه کنند و بورس کالا آمادگی انجام این کار را دارد.

ضرب سکه جدید

مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد: تقاضایی مبنی بر ضرب سکه اختصاصی به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که درصورت موافقت، این امر صورت می‌گیرد تا پشتوانه معاملات آتی قرار بگیرد.

هاشمیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعدادی از بورس‌های کالایی مانند پاکستان این کار را انجام می‌دهند، تاکید کرد: البته می‌توان این سکه‌ها را مطابق با استانداردهای بازار یا متفاوت از آن با اوزان مختلف ضرب کرد که به‌طور قطع زیرنظر بانک مرکزی خواهد بود.

کد خبر 109508

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز