گروه بورس: ارزش معاملات سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به مرز 7 میلیارد دلار رسید

به گزارش همشهری، از آغاز سال‌جاری و همزمان با رشد شاخص‌های بازار سهام و روند رو به رشد قیمت سهام، حجم معاملات بورس تهران به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ به‌طوری‌که میزان دادوستد‌های بازار سهام درسال‌جاری در طول تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است.

هر چند کاهش شاخص‌های بازار سهام همزمان با وقوع بحران مالی یونان در طول 2ماه گذشته از روند شتابان بورس کاست اما روند صعودی قیمت سهام متوقف نشد و سهامداران در طول سال‌جاری خرید و فروش‌های بیشتری انجام دادند.

وقوع بحران مالی یونان در طول چند ماه گذشته باعث کاهش قیمت محصولات جهانی از جمله فلزات اساسی شد و به‌دنبال آن ارزش شرکت‌های بزرگ بورس تهران نظیر شرکت‌های فولادی کاهش یافت. این موضوع باعث کاهش ارزش جاری بازار سهام. شد اما روند  رو به رشد معاملات با آغاز فصل مجامع در تیر ماه بار دیگر آغاز شد و شاخص‌های بورس تهران باز هم صعود کرد و به این ترتیب بار دیگر رکورد‌های جدیدی در معاملات بازار سهام به ثبت رسید.

تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس تهران در سال‌جاری به‌نحو بی‌سابقه‌ای رشد کرده و با یک جهش خیره‌کننده به 69 هزارو118 میلیارد ریال معادل 7 میلیارد دلار رسیده است.

این تعداد سهام توسط 299 هزار نفر از ابتدای سال‌جاری تاکنون مبادله شده است. سهامداران در طول این مدت 860 هزار معامله در بورس انجام داده‌اند واز این طریق 46میلیاردو170میلیون سهم جابه‌جا کرده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد، حجم و ارزش معاملات بازار سهام در سال‌جاری بیش از 300 درصد رشد کرده که این میزان در طول تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است.

رشد ارزش سهام شرکت‌ها و همچنین رونق معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری همچنین باعث شده میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیز افزایش یابد؛ به‌طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد شاخص اصلی بازار سهام که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران است از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور میانگین 12 درصد رشد کرده است.اطلاعات جدید همچنین نشان می‌دهد که ارزش جاری بازار سهام هم‌اکنون 72میلیارد دلار  است درحالی‌که این میزان در  ابتدای سال 65‌میلیارد دلار محاسبه شده بود.

کد خبر 111290

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز