گروه بورس: با‌ شدت‌گرفتن اختلاف‌ها در مورد حق پروانه شرکت مخابرات که باید به دولت پرداخت شود، سازمان بورس اعلام کرد به‌زودی گزارشی دراین‌باره منتشر خواهدشد

به گزارش همشهری، هر چند با نظر وزیر قبلی ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد سلیمانی، پرداخت حق پروانه 800 میلیارد تومانی شرکت مخابرات تایید شده بود اما وزیر جدید این تاییدیه را نپذیرفت و قرار شد مبلغ 1200 میلیارد تومان بابت پروانه شرکت مخابرات به دولت پرداخت شود.

کل سود سهام این شرکت در سال مالی88، هزارو 800 میلیارد تومان بوده است. بر این اساس اختلاف‌ها بر سر پروانه شرکت مخابرات بین سازمان خصوصی‌سازی‌، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وزارت ارتباطات ووزارت اقتصاد در این باره بالا گرفت.

در همین رابطه روز گذشته سید علی حسینی، عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به همشهری گفت: موضوع پروانه شرکت مخابرات درسازمان بورس در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات گزارش آن منتشر می‌شود.

وی اشاره‌ای به زمان انتشار این گزارش نکرد اما در عین حال تاکید کرد: اطلاعات مربوط به این موضوع در حال بررسی است و قطعا در آینده نزدیک گزارش شفاف‌سازی‌ شرکت مخابرات به اطلاع عموم خواهد رسید.

موضع سازمان خصوصی‌سازی‌

اما به‌دنبال شدت گرفتن اختلاف‌ها در مورد شرکت مخابرات، سازمان خصوصی‌سازی‌ حق پروانه شرکت مخابرات ایران را 800میلیارد تومان اعلام کرد. غلامرضا حیدری کردزنگنه رقم قابل پرداخت از سوی شرکت مخابرات ایران در سال 87 به دولت بابت حق پروانه را 600میلیارد تومان عنوان کرد.

وی در گفت‌وگو با موج با اشاره به اینکه حق پروانه شرکت مخابرات ایران در قانون بودجه سال 88 بیش از 800 میلیارد تومان تعیین شده بود، یادآور شد: با تایید وزیر قبلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان خصوصی‌سازی‌ این رقم را به بورس اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه وزیر جدید ارتباطات حق پروانه شرکت مخابرات ایران را در سال88، یک‌هزار و 200میلیارد تومان تعیین کرده است، گفت: با توجه به این اختلاف، وزیر ارتباطات درخصوص حق پروانه از سازمان خصوصی‌سازی‌ استعلام کرده است که سازمان خصوصی‌سازی‌ رقم پرداختی شرکت مخابرات ایران را 800میلیارد تومان اعلام کرد.

موضع سازمان تنظیم مقررات

محمدکرم‌پور، رئیس سازمان تنظیم مقررات، در گفت‌وگو با موج با اشاره به‌وجود اختلاف نظر در حق پروانه شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی‌ به نیابت از دولت، شرکت مخابرات ایران را به بخش خصوصی فروخته است و وزارت ارتباطات در این میان هیچ نقشی نداشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قرار فروش شرکت مخابرات ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ به نیابت از وزارت اقتصاد و دارایی تنظیم شده است، از وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان ذیحساب و صندوقدار دولت درخصوص حق پروانه استعلام کرده‌ایم.

توقف نماد مخابرات

در رویدادی دیگر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از توقف نماد مخابرات تا زمان ارائه مستندات سود 30تومانی سهام این شرکت به بورس خبر داد. علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با فارس توضیح داد: نماد معاملاتی شرکت مخابرات به‌علت بودجه سال89 این شرکت متوقف است؛

چرا که این شرکت با توجه به اعلام پیش‌بینی سود بیش از 30تومان به هر سهم در سال مالی جاری باید مستندات این پیش‌بینی را به سازمان بورس ارائه کند. وی ادامه داد: موضوع طلب مخابرات از دولت و همچنین حق پروانه مربوط به 2وزارتخانه اقتصاد و ارتباطات، باید پیگیری شود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: در این رابطه با ارسال نامه‌ای به 2وزارتخانه فوق خواهان تشکیل کارگروهی شده‌ایم تا درصورت مثبت بودن نظر این کارگروه، پرداخت سود 30تومانی هر سهم مخابرات بدون مشکل باشد، در غیر این‌صورت تقسیم این رقم سود بلامحل است.

تقسیم سود مخابرات

مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به اینکه پرداخت سود سهامداران حقیقی مخابرات از یکشنبه هفته گذشته آغاز شده، با تاکید بر افزایش مالیات دولت در پی افزایش سود شرکت مخابرات ایران، اظهار داشت: از محل درآمد سال88 شرکت مخابرات ایران، حدود 360میلیارد تومان مالیات سود به دولت پرداخت شده است.

صابر فیضی با بیان اینکه مالیات سود شرکت مخابرات ایران متفاوت از رقم مالیات ارزش افزوده این شرکت است، مجموع سهم 20درصدی دولت و سهام عدالت از شرکت مخابرات ایران را 540میلیارد تومان عنوان کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، 70میلیارد تومان نیز به‌عنوان سود به سهامداران خرد شرکت مخابرات ایران پرداخت شده است.وی سود دریافتی مالکان جدید شرکت مخابرات ایران را در ازای مالکیت 50درصدی سهام این شرکت، 650میلیارد تومان اعلام کرد. وی با اشاره به کل سود یکهزار و 600میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران در سال 88، تصریح کرد: 50 درصد از این سود به شرکت مخابرات تعلق گرفته است.

کد خبر 107940

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز