گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی از آن است که ارزش بورس تهران همزمان با اوج گرفتن بحران مالی یونان 3میلیارد دلار کاهش یافته است

به گزارش همشهری، همزمان با وقوع بحران مالی یونان که گستره آن به برخی کشورهای اروپایی نیز رسید، ارزش بیشتر بورس‌های دنیا به‌ویژه بورس‌های اروپایی کاهش یافت. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ارزش جاری بورس اوراق بهادار تهران نیز به موازات بورس‌های دیگر دنیا کاهش یافته است.

به فاصله ماه‌های آوریل تا می میلیارد‌ها دلار از ارزش جاری بورس‌های دنیا کاسته شده به‌طوری که ارزش بورس‌های اروپایی و خاورمیانه طی این مدت12.8 درصد و ارزش بورس‌های های قاره آمریکا6.5 درصد کاهش یافته است.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد که ارزش بورس تهران در فاصله ماه آوریل تا می‌ از 73میلیاردو 557 میلیون دلار به 70 میلیاردو 694 میلیون دلار رسیده است. ارزش بورس تهران در ابتدای سال‌جاری میلادی 61 میلیاردو 637 میلیون دلار برآورد شده بود که در ماه آوریل با یک جهش 5 میلیارد دلاری به 73 میلیارد دلار رسید.

کارشناسان معتقدند کاهش قیمت محصولات جهانی از جمله فلزات، ناشی از بحران مالی اروپا که منجر به کاهش سودآوری و کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران شد، عمده‌ترین دلیل نزول ارزش بورس تهران و تاثیر‌پذیری از این بحران است.

بازده 62 درصدی در یکسال

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران را در طول یکسال گذشته میلادی 62درصد محاسبه کرده است. این بازده که بر مبنای شاخص بازده نقدی و قیمت ارزیابی می‌شود،

نشان می‌دهد شاخص بازده نقدی و قیمت به فاصله ماه می ‌سال 2009 تا ماه می ‌سال‌جاری 62‌درصد افزایش یافته و از 47‌هزارو 703 واحد به 57‌هزارو 115 واحد رسیده است.

این شاخص که بر مبنای فرمول نوسان قیمت سهام و سود پرداختی شرکت‌ها محاسبه می‌شود بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران به‌طور میانگین از مجموع سرمایه‌گذاری در بورس چه میزان سود به دست آورده‌اند.

شاخص 50 شرکت برتر بورس تهران نیز در این مدت با 82 درصد رشد به 613 واحد افزایش یافته است. همچنین گردش معاملات بورس تهران نیز از 12درصد در  ابتدای سال به 48درصد در ماه می ‌رسیده است.

کد خبر 110411

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز