شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: پس از اینکه محمد جابریان خریدار سهام فولاد خوزستان سهام این شرکت را به دولت پس داد

این بار خریدار سهام شرکت صدرا خواستار پس دادن سهام خود شده است. خریدار سهام شرکت ایرالکو نیز پیش از این اعلام کرده بود درصورتی که مشکلاتش حل نشود سهام دولت را پس می‌دهد. به گزارش همشهری، تازه‌ترین خبرها حاکی ازآن است که پس از گذشت چند سال ازآغاز برنامه‌ خصوصی‌سازی‌ موج تازه‌ای آغاز شده که براساس آن برخی شرکت‌ها خواستار پس‌دادن سهام خود شده‌اند.

پس از آنکه محمد جابریان خریدار سهام شرکت فولاد خوزستان ظرف هفته گذشته با دریافت 172 میلیارد تومان از خزانه دولت سهام شرکت فولاد خوزستان را به دولت پس داد این بار قرار گاه خاتم الانبیاکه به تازگی سهام صدرا را خریداری کرده خواستار پس‌دادن سهام شرکت صدرا شده است.

این دو شرکت هر دو در زمان واگذاری لقب بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ بورس را ازآن خود کرده بودند.  سهام صدرا در سال 1382 پس از تبلیغات فراوان به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی فروخته شد اما با واگذاری سهام این شرکت به بانک ملی رویه دولت با شرکت صدرا از اساس تغییر کرد. 

شرکت صدرا که تا پیش از آن پای ثابت قرارداد‌ها و پروژه‌های نفتی بود به حاشیه رانده شد و  این موضوع زمینه کاهش شدید ارزش سهام این شرکت و ضرر‌های هنگفت سهامداران را به وجود آورد؛ به‌طوری که قیمت سهام این شرکت با سقوط وحشتناکی روبه‌رو شد و نهایتا رقم بدهی‌های شرکت صدار به قدری سنگین شد که شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی را نیز با ضرر‌های زیادی مواجه کرد.

بر این اساس پس از توافق‌هایی که انجام شد، سال گذشته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سهام شرکت صدرا را از بانک ملی خریداری کرد تا این شرکت را دوباره احیا کند اما گویا این شرکت نیز از پس بدهی‌های سنگین و مشکلات مالی صدرا برنیامده و در تازه‌ترین رویداد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرد: بدون کمک دولت مشکلات مالی صدرا قابل حل نیست و اگر دولت کمک نکند مجبوریم سهام صدرا را بر گردانیم.

پیش از این شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز که سهام شرکت ایرالکو را از دولت خریداری کرده بود، خواستار پس دادن سهام این شرکت به دولت شده بود؛ چراکه رقم زیان این شرکت به 100 میلیارد تومان رسیده بود.

خریدار سهام مدعی بود دولت اطلاعات غلط به او داده. عیسی رضایی به‌عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و خریدار سهام این شرکت طی ماه‌های گذشته اعلام کرده بود:در زمان واگذاری شرکت ایرالکو در سال 86 سود هر سهم این شرکت معادل 300‌تومان و برای سال 85نیز 400‌تومان پیش‌بینی شده بود درحالی‌که نه تنها سود 400‌تومانی برای هر سهم محقق نشد بلکه شرکت ایرالکو 340 تومان نیز زیان داد وپیش‌بینی زیان این شرکت برای سال‌87 نیز به 80 تا 100‌میلیارد تومان می‌رسد.

در چنین شرایطی ظرف روز‌های گذشته محمد جابریان خریدار 30‌درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان نیز به‌دلیل مشکلات بزرگی که پس از خرید سهام این شرکت از دولت برایش پیش آمده بود پس از یکسال اختلاف و رسیدگی در مراجع قضایی سهام را به دولت پس‌داد و قوه قضاییه با مسدود کردن حساب‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ 172 میلیارد تومان از مبلغی را که وی پرداخت کرده بود به او بازگرداند تا شکست جدیدی وارد کارنامه خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های دولتی شود.

بر این اساس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیانیز که به تازگی سهام صدرا را از بانک ملی خریده است خواستار پس دادن سهام خود شده است اما این شرکت سهام صدرا را مستقیم از دولت خریداری نکرده و باید در این زمینه با سرمایه‌گذاری بانک ملی که سهام صدرا را از دولت خریداری کرده به توافق برسد.

بدهی 700 میلیارد تومانی صدرا

روز گذشته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاگفت: بدون کمک دولت بدهی 700میلیارد تومانی صدرا تا 10سال آینده هم قابل تسویه نیست و اگر دولت کمک نکند مجبوریم صدرا را برگردانیم.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، سردار رستم قاسمی، فرمانده این قرارگاه افزود: تاخیر یکساله در پرداخت بدهی‌ها هیچ تاثیری نداشته و مصوبه کارگروه حمایت از تولید نیز مشکل جدی صدرا را حل نمی‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با تاکید بر نقش حمایت دولت گفت: باید پروژه‌های موجود را که وضع خوبی ندارند تمام کنیم تا نگاه کارفرمایان تغییر کند. وی افزود: بدون کمک دولت بدهی 700 میلیارد تومانی صدرا تا 10 سال آینده هم قابل تسویه نیست و اگر دولت کمک نکند مجبوریم صدرا را برگردانیم.

کد خبر 107480

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز